To Virtual Tour
Am fost pus şi poate că mi-a dat Dumnezeu acest dar, să fac un muzeu despre ceva vechi. A face un muzeu în sensul de a-l intui, a-l imagina, a-i da duh.



Am pus în centrul muzeului nostru „icoana” ţăranului şi în titlul său cuvîntul ţăran. Sunt dominat de credinţa puternică în valorile artei ţărăneşti, în valabilitatea ei şi de respectul pentru aceşti oameni care n-au ştiut să se apere.


Când ai de conceput un muzeu care a mai existat, într-o clădire care există şi cu un patrimoniu în cea mai mare parte strâns de înaintaşi... Vezi îndelung obiecte, şi obiecte, şi cărţi, şi cărţi şi te gândeşti la un muzeu ce ţi-ar place să-l vezi, compus din aceste lucruri, apoi te gândeşti la clădire, la locul ei în Bucureşti, la sălile ei... Începi să-ţi propui teme posibile, teme ce-ar putea trăi într-un astfel de spaţiu "cântate" de obiectele ascunse în depozit. Obiectele au o multitudine de legături posibile, trebuie să elimini mult, să ajungi la două-trei ipostaze viabile ce le înlănţuie pe toate; apoi revezi patrimoniul, revezi fotografii, asculţi muzică şi începi să elimini gândindu-te la o temă.

Te gândeşti mereu la tot ce-a fost distrus în această ţară, la ce are nevoie, la ce poţi face, la ce răspunde unei nevoi esenţiale a omului de azi (cu sau fără voia şi ştiinţa lui). Revezi obiecte şi se configurează o temă vastă, dar lipsită de echivoc: Crucea. Am considerat că e bine să inaugurăm sălile de muzeu, în noul muzeu, muzeu "al ţăranului", cu o expunere senină, amplă ca mesaj şi echilibrată ca stil. După decenii de enorme distrugeri cauzate ţărănimii de comunism, ar fi părut necesară o expunere "politică" şi dură, un bilanţ al ororilor petrecute cu satul românesc. Nu am luat-o pe acest drum, justificat, dar plin de verdicte, un drum presărat de tensiuni şi adversităţi. Nu era nici foarte creştinesc răspunsul în chip de răzbunare al noului muzeu! Am fi început noua viaţă printr-un semn trist şi sub lumina neagră a răzbunării. Crucea era tema cea mai potrivită, mai plină de viaţă ce o puteam găsi. De ce să demonstrăm omniprezenţa crucii? Pentru ca oamenii să tragă concluzia că nu pot trăi fără cruce...


Noi facem aici un gest public, simţim nevoia să afirmăm CRUCEA într-un moment cum este cel prezent. A opta pentru această temă este, cum ziceam, o mărturisire. Înseamnă să reafirmi omniprezenţa crucii, importanţa şi puterea ei în ziua de astăzi, într-o lume rătăcită, secularizată şi îndrăcită de multe ori. Este un act militant. În cazul nostru este un act militant.


Cum se transformă un act de mărturisire într-o muzeografie mărturisitoare? Creând o muzeografie care se adresează în primul rând inimii. Se adresează mult mai tare unui afect inteligent, să zicem, decât raţiunii uscate.

O muzeografie organică urmăreşte rânduiala, nu ordinea.

Ceea ce am făcut şi vrem să continuăm a face în Muzeul Ţăranului nu are nimic de-a face cu jocul gratuit, cu anumite fenomene "de graniţă" din lumea contemporană cum ar fi "instalaţiile", montajele etc., chiar dacă există elemente exterioare comune. Ceea ce le diferenţiază categoric este elementul dat, patrimoniul, care e tiranic în acţiunea sa, dar pe care cu dragoste şi cunoaştere îl "îmblânzim", dând senzaţia unei mişcări uşoare şi graţioase, cu toată tensiunea ce apare pe parcursul discursului.


Un muzeu în stare permanent născândă cu o dispoziţie care să permită un perpetuu început.

Caracter experimental. Nu experiment în sens de joacă, ci dorinţă de aprofundare lipsită de suficienţa ştiutului. O privire proaspătă asupra fenomenului. Povara tradiţiei, nu povara poncifelor.


Se poate face o paralelă între modul cum e conceput experimentul ştiinţific în ştiinţa modernă şi muzeu. Aceeaşi izolare într-un mediu neutru, aceeaşi falsificare impusă de disciplina experimentului...


Spuneam şi altădată că mi-e teamă de un plan riguros, cum îmi este teamă de planuri când pictez. O formalizare prea precisă sărăceşte. Un plan riguros, în muzeografia pe care

o caut, este inutil.



Da, eu, care citesc etichetele dintr-un muzeu pe care nu l-am mai văzut, aici voi folosi puţine etichete. Obiectele vor fi legate între ele prin relaţii pe care etichetele le-ar tulbura.

Pentru o asemenea muzeografie, esenţiale par să fie conceptele de articulaţie "tare" şi articulaţie "slabă". Un război de ţesut, de pildă, e un obiect puternic, impresionant prin materialitatea lui şi prin coerenţa formală, prin exprimarea limpede a funcţiei lui. El poate fi clasat, de aceea, în zona articulaţiilor "tari", a evidenţelor general percepute şi va fi utilizat atunci când avem nevoie să articulăm un complex de subansambluri: diverse unelte auxiliare legate de ţesut, ţesături de orice fel. El poate articula două spaţii aparent lipsite de legătură cauzală sau utilitară.

Articulaţia "slabă" poate fi, de pildă, o componentă a războiului de ţesut, precum spata. Un asemenea obiect devine activ când vrem să evocăm registre mai subtile. Ea va putea fi utilizată atunci când organizăm un spaţiu în jurul ideii de construcţie sau de ierarhie. Articulaţia slabă leagă mai bine două sau mai multe unităţi prin chiar discreţia şi slăbiciunea ei.


Sistemul de relaţii care se creează între obiecte este mai aproape de zona muzicală decât am bănuit. Expunerea trebuie să cânte. Obiectele trebuie să interacţioneze armonic.

Este nevoie de urechi bune pentru a auzi ce "vorbeşte" obiectul. Pentru a înţelege limbajul obiectului trebuie să fi avut o lungă experienţă în domeniul vizualului, dar şi al istoriei şi spiritualităţii omului care s-a aflat în relaţie cu obiectul pe care vrei să-l evoci. Dacă ai un astfel de auz şi dacă ai curajul să-ţi asculţi urechea, atunci obiectele sunt cele care dictează soluţiile de expunere. Dar trebuie să înveţi să faci ascultare.

Un subansamblu poate fi mai important decât întregul şi un gest mai important decât o demonstraţie.

Modul de prezentare înseamnă o atitudine faţă de obiect. Contează, în fond, ce îi ceri obiectului.

În muzeu, după obiect mi se pare important gestul. Dacă rulez un ştergar pe un sul de carton şi îl prezint într-o cutie este una, şi dacă îl prind pe perete, în aşa fel încât să pară bătut în cuie, este alta. Şi eu cred că trebuie să existe un gest cheie care să le însumeze pe toate, gestul prin care dăm valoare obiectelor, prin care le declarăm patrimoniu.

Excluderea evidentului, a explicitului, a excesivului; negarea apropierii obişnuite, a locurilor comune.


Tatonare fără formulări precise. Puse în formulă, lucrurile îşi pierd energia latentă. Un exces de formalizare în cadrul discursului muzeal poate duce până la distrugerea obiectului.

Simplitate, şi nu orgoliul aspiraţiei spre perfecţiune. Mult firesc şi supunere faţă de obiect.

Ce înseamnă cu adevărat major şi minor?


Muzeologia operează cu reguli bazate pe constantele percepţiei şi pe mode. Ea ar putea deveni un mod de înţelegere generală. Atunci muzeificarea ar înceta să mai fie o metodă, un mecanism anihilant, o reţetă.


Muzeologia apofatică, negativă, este, în acelaşi timp, "muzeologie concretă" în sensul în care discursul trebuie să acţioneze "slab", subtil, fragil, în favoarea lucrurilor, care sunt "simboluri emotive" şi riscă, prin procesul muzeificării, să se usuce... Pentru a transmite toată încărcătura sa, un "simbol emotiv", cum sunt lucrurile făcute de omul tradiţional, e nevoie ca el să fie lăsat destul de liber, puţin incorporat unui discurs abstract. Omul nededublat nu "producea", ci năştea obiecte, deci tot ce făcea ar putea fi un simbol emotiv pentru noi.


Nu este iraţional deloc ce fac. Se înscrie într-o poetică a muzeografiei, eventual. Există o poetică a arhitecturii; pentru ce n-ar exista o poetică a muzeografiei?



(fragmente din "Câteva gânduri despre cantitati, mentalitate si încrucisare", Horia Bernea, Mapa CRUCEA, Muzeul Taranului Român, 1993)



Studioul Horia Bernea - Cinema Muzeul Țăranului - Program



27 ianuarie - 9 februarie 2020



Luni, 27 ianuarie

19:00 Parcurile americane

Regie: Cosmin Dumitrache și Dan Dinu
Film documentar în proiecție specială, 52 min - Peisajele americane sunt poate unele dintre cele mai emblematice peisaje din lume, iar parcurile lor naționale sunt cu siguranță un exemplu de funcționalitate când vine vorba de protecția naturii. Stau însă lucrurile chiar atât de bine cum ni le imaginăm noi? Sunt aceste locuri cu adevărat sălbatice? Fotograful Dan Dinu și videograful Cosmin Dumitrache și-au propus să exploreze aceste lucruri în cadrul unui proiect îndrăzneț.

Organizatori: Alpin Film Festival și Ambasada Statelor Unite la București
Parteneri: Cinema Muzeul Țăranului, Propark, PhotoLife, NTD - Nature and Travel Documentaries și Muzeul Național al Țăranului Român.
Intrarea la eveniment este liberă.

Marţi, 28 ianuarie

18:00 Mizerabilii (Les Misérables)

Regie: Ladj Ly, 2019, Franța, dramă, crimă, thriller, 102'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

20:15 Parazit (Parasite)
Regie: Bong Joon Ho, 2019, Coreea de Sud, comedie, drama, thriller, 132’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film





Miercuri, 29 ianuarie

18:00 Paradisul, probabil (It must be heaven)

Regie: Elia Suleiman, 2019, Franţa/Germania/Quatar/Canada/Turcia, comedie, 97’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Independenţa Film

20:00 Nostalgia dictaturii - Proiecţie specială, in prezenţa echipei -
Regie: Marius Th. Barna, 2019, România, documentar, 90’, subtitrat in lb. engleză
Audienţa generală (AG)
Distribuitor: Paradox Film

Joi, 30 ianuarie

18:00 Maria, regina României

Regie: Alexis Sweet Cahill, 2019, România, dramă, 110’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Abis Studio





20:15 Mizerabilii (Les Misérables)
Regie: Ladj Ly, 2019, Franța, dramă, crimă, thriller, 102'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

Vineri, 31 ianuarie

17:30 Matthias & Maxime - PREMIERĂ-

Regie: Xavier Dolan, 2019, Canada, dramă, 119’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Voodo Films

20:00 Superhombre - Proiecţie specială, în prezenţa echipei -
Regie: Mircea Gherase, Lucian Mircu, 2019, România, documentar, 69’
Organizatori: Asociația Marele Ecran, Domestic Film





Sâmbătă, 1 februarie

15:30 Matthias & Maxime

Regie: Xavier Dolan, 2019, Canada, dramă, 119’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Voodo Films

18:00 Mizerabilii (Les Misérables)
Regie: Ladj Ly, 2019, Franța, dramă, crimă, thriller, 102'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

20:15 Parazit (Parasite)
Regie: Bong Joon Ho, 2019, Coreea de Sud, comedie, drama, thriller, 132’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

Duminică, 2 februarie

16:00 Nostalgia dictaturii

Regie: Marius Th. Barna, 2019, Romȃnia, documentar, 90’, subtitrat in lb. engleză
Audienţa generală (AG)
Distribuitor: Paradox Film





18:00 Matthias & Maxime
Regie: Xavier Dolan, 2019, Canada, dramă, 119’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Voodo Films

20:15 Mizerabilii (Les Misérables)
Regie: Ladj Ly, 2019, Franța, dramă, crimă, thriller, 102'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

Luni, 3 februarie - Liber

Marţi, 4 februarie

 

18:00 Paradisul, probabil (It must be heaven) 
Regie: Elia Suleiman, 2019, Franţa/ Germania/Quatar/Canada/Turcia, comedie, 97’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Independenţa Film

20:15 Matthias & Maxime
Regie: Xavier Dolan, 2019, Canada, dramă, 119’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Voodo Films





Miercuri, 5 februarie

19.00 Muzeul Țăranului Român – 30 de ani
Proiecții de filme etnologice:
Ritualul Călușului
Doina
Ceramica tradițională de Horezu
Colindatul de ceată bărbătească
Jocul fecioresc din România
Tehnici tradiţionale de realizare a scoarţei în România și Republica Moldova
Mărțișorul - Practici tradiționale asociate zilei de 1 Martie

INTRARE LIBERĂ

Joi, 6 februarie

18:00 Durere şi glorie (Dolory y Gloria)
Regie: Pedro Almodóvar, 2019, Spania, dramă, 113’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

20:15 Mizerabilii (Les Misérables)
Regie: Ladj Ly, 2019, Franța, dramă, crimă, thriller, 102'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film





Vineri, 7 februarie

18:00 Paradisul, probabil (It must be heaven)
Regie: Elia Suleiman, 2019, Franţa/ Germania/Quatar/Canada/Turcia, comedie, 97’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Independenţa Film

20:15 Tovarășul Draculici
(
Drakulics elvtárs) PREMIERĂ
Regie: Mark Bodzsar, 2019, Ungaria, comedie, 95'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Asociatia Filmtett





Sâmbătă, 8 februarie

15:30 Matthias & Maxime
Regie: Xavier Dolan, 2019, Canada, dramă, 119’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Voodo Films

18:00 Tovarășul Draculici (Drakulics elvtárs) PREMIERĂ
Regie: Mark Bodzsar, 2019, Ungaria, comedie, 95'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Asociatia Filmtett

20:15 Mizerabilii (Les Misérables)
Regie: Ladj Ly, 2019, Franța, dramă, crimă, thriller, 102'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Independenţa Film

Duminică, 9 februarie

16:00 Nostalgia dictaturii
Regie: Marius Th. Barna, 2019, Romȃnia, documentar, 90’, subtitrat in lb. engleză
Audienţa generală (AG)
Distribuitor Paradox Film

18:00 Balanța
Regie: Lucian Pintilie, 1992, Franța/România, dramă, 105'
Versiune restaurată în format digital 4K
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Transilvania Film

20:15 Tovarășul Draculici (Draculics elvtars) PREMIERĂ
Regie: Mark Bodzsar, 2019, Ungaria, comedie, 95'
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Asociatia Filmtett


                                       


--------------
Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea
Strada Monetăriei nr. 3, Sector 1, în incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român
telefon: 021.317.96.60

Bilet întreg - 12 lei
Bilet redus (elevi, studenți și pensionari) - 8 lei
Biletele se pot cumpăra în avans de pe eventbook.ro


INFO FB Cinema Muzeul Țăranului

Programul casei de bilete:
Marți-Vineri  17:30-20:00
Sâmbătă-Duminică 16:30-20:00



 
closed