Catre Tur Virtual
De acum, conţinutul integral al numerelor MARTOR din 2005 până în 2014 poate fi consultat gratuit la adresa martor.muzeultaranuluiroman.ro

Când am intitulat această revistă MARTOR, nu am avut prostul gust sau intenţia de a viza semnificaţia greacă a termenului [...]. Problema „martorului” şi a „mărturiei” se pune în sens ambivalent – în strânsă legătură cu problematica dezvoltată de Muzeul Ţăranului. Horia Bernea vorbeşte despre o muzeografie mărturisitoare, în timp ce Gérard Althabe constată refuzul de a muzeifica obiectul în calitate de purtător de cuvânt al universului rural tradiţional. [...] „Străin din interior, implicat şi ne-implicat în realitatea pe care o studiază” (Daniel Fabre), intelectualul nu este oare, prin forţa lucrurilor, un martor care – vindecat de iluzia perfectei obiectivităţi – participă la configurarea unei mentalităţi în acelaşi timp în care o observă şi o gândeşte?. Dincolo de observaţia participativă, nu este el modelat prin chiar efortul hermeneutic, la fel cum este determinat parţial de momentul şi contextul în care acţionează? A asuma această dublă condiţie, de observator şi participant la realitatea românească actuală, pare să dea în cazul nostru, un sens mai adecvat termenilor care ne preocupă. [...] Nu gândim această revistă ca fiind un proiect definitiv formulat.

Ne propunem mai degrabă să înregistrăm eforturile şi traseul unor cercetări muzeale şi antropologice propuse de muzeu.

Şi să „măturisim". 

Rețele arhivistice: expunerea online a colecției Aurel Bauh




Muzeul Țăranului Român a lansat în această vară prima platformă digitală participativă dedicată unei arhive muzeale românești: Rețelele Privirii. Experiment muzeal inovator aflat în plină desfășurare, platforma este concepută ca un spațiu virtual dedicat cercetării și expunerii colaborative. Muzeul aduce, astfel, obiectul de arhivă mai aproape de public, printr-un design interactiv și o serie de funcții, materiale și „locuri” dedicate.

Care este drumul pe care îl parcurge o imagine din sertarul de arhivă până în „cămara” digitală? Cum se construiește și care sunt provocările unui astfel de parcurs? Începem toamna cu o serie de întâlniri dedicate proiectului Rețelele Privirii, aflat acum în etapa pilot. Ne dorim să prezentăm și să dezbatem sensul, funcționarea și etapele de creare a unei platforme muzeale ce are la bază un model de curatoriat digital participativ.

Intâlnirea introductivă dedicată demersului nostru reprezintă o punere în context teoretic și practic a conceptului curatorial ce stă la baza platformei, având ca studiu de caz colecția de negative realizate de fotograful Aurel Bauh. Prezentarea este ținută Viviana Iacob, cercetător și curator al platformei.

INFO eveniment: https://www.facebook.com/events/504959173624204/

Miercuri, 18 septembrie 2019, de la orele 18:30, în fosta sală Irina Nicolau – la parterul Muzeului, intrarea dinspre str. Monetăriei nr. 3. Evenimentul face parte din seria de evenimente Zilele Muzeului Țăranului.




https://arhiva.muzeultaranuluiroman.ro/

Rețelele Privirii aduce în atenția publicului peste 200 de obiecte digitale (fotografie, text, fragmente audio și video) provenind din 20 de colecții diferite din Arhiva de Imagine a Muzeului Țăranului Român. Proiectul a fost dezvoltat în cadrul unei echipe interdisciplinare formate din cercetători, artiști, istorici, IT-iști, webdesigneri și o serie de voluntari, prieteni ai arhivei cu specializări dintre cele mai diverse. Numărul artefactelor digitale va crește constant în următorii ani. În prezent, platforma accesibilizează în formulă completă colecția Aurel Bauh.

***

Un proiect: Arhiva de Imagine MȚR - Muzeul Național al Țăranului Român
Web design și programare: RIZI design
Partener strategic inovator: Samsung România
Cu sprijinul: Gemini Solutions
Partener instituțional: Rețeaua Națională a Muzeelor din România
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.



 


înapoi la pagina principală
 
inchis