Catre Tur Virtual
De acum, conţinutul integral al numerelor MARTOR din 2005 până în 2014 poate fi consultat gratuit la adresa martor.muzeultaranuluiroman.ro

Când am intitulat această revistă MARTOR, nu am avut prostul gust sau intenţia de a viza semnificaţia greacă a termenului [...]. Problema „martorului” şi a „mărturiei” se pune în sens ambivalent – în strânsă legătură cu problematica dezvoltată de Muzeul Ţăranului. Horia Bernea vorbeşte despre o muzeografie mărturisitoare, în timp ce Gérard Althabe constată refuzul de a muzeifica obiectul în calitate de purtător de cuvânt al universului rural tradiţional. [...] „Străin din interior, implicat şi ne-implicat în realitatea pe care o studiază” (Daniel Fabre), intelectualul nu este oare, prin forţa lucrurilor, un martor care – vindecat de iluzia perfectei obiectivităţi – participă la configurarea unei mentalităţi în acelaşi timp în care o observă şi o gândeşte?. Dincolo de observaţia participativă, nu este el modelat prin chiar efortul hermeneutic, la fel cum este determinat parţial de momentul şi contextul în care acţionează? A asuma această dublă condiţie, de observator şi participant la realitatea românească actuală, pare să dea în cazul nostru, un sens mai adecvat termenilor care ne preocupă. [...] Nu gândim această revistă ca fiind un proiect definitiv formulat.

Ne propunem mai degrabă să înregistrăm eforturile şi traseul unor cercetări muzeale şi antropologice propuse de muzeu.

Şi să „măturisim". 

Martor Nr. 2




Martor Nr. 2


Inter-views, Entre-vues, Întrevederi

Sumar / Sommaire / Table of contents

Gérard Althabe
A propos du film documentaire
Horia Bernea
Iconodulia militans. La consubstantialité. Limite de l’image
Anna Grimshaw
The Ethnographer’s Eye: Notes from Work in Progress
Ana Grama
La photographie ethnologique transylvanie (1850 – 1918 ): De la curiosité à l’initiative lucrative; de la recherche anthropologique à la propagande patriotique
Marc Henri Piault
Une expérience d’anthropologie “active” et les circonstances, modalités et questions relatives à un passage à l’image
Ioana Popescu
Ambiguïté et pouvoir. L’exposition d’ethnophotographie
János Tari
Ethno-Phono-Photo-Kinematographia - The Development of Ethnographic
Simona Bealcovschi
À la recherche de l’esprit festif et de la gloriole
Elizabeth Edwards
Photo-objects
Gabriel Hanganu
If Roublev Had Been Given a Video Camera. On Inverse Perspective, Transcendental Style and Ethnographic Film
Brigitte Loza
La documentation photographique au Musée National des Arts et Traditions Populaires (France) et la base Ethnophoto
Otilia Hedeşan
The Gaiţă Family within and beyond the Ritual
Colette Piault
Filmer en milieu rural
Paul Barbăneagră
“Paris. Arche du temps” L’architecture sacrée – mythe et symbole: le film comme auto-découverte
Dumitru Budrală
The Astra Film Sibiu Experiment (1991 – 1996)
Irina Nicolau
The Short History of a Big Award
Gérard Althabe
Une exposition ethnographique: du plaisir esthétique, une leçon politique
Marianne Mesnil, Ioana Popescu, Irina Nicolau
Roumanie en miroir. Mémoires de tiroir (Trialogue à propos d’une exposition)
Teodor Baconsky
Les icônes de Horia Bernea
Anca Manolescu
Exposer un problème
André Scrima
Stefan le Grand: du “récit initiatique” au “sanctuaire supérieur”. Interlude herméneutique en marge d’un légendaire roumain (I)

 




înapoi la pagina principală
 
inchis