Catre Tur Virtual
EMYA

Proiectul, plasat sub auspiciile Consiliului Europei, a demarat în 1973 şi primele premii au fost decernate cu ocazia unei ceremonii din palatul Rohan de la Strasburg, în anul care a urmat.

De la început, candidaţii trebuiau să fie muzee noi sau muzee supuse EMYA unei reorganizări totale sau unor extensii considerabile care să le permită asimilarea la condiţia unui nou muzeu. Principalul obiectiv a fost întotdeauna descoperirea şi mediatizarea noilor idei din muzeele europene, Europa fiind definită în acest context ca o Europa a Consiliului Europei şi nu cea restrânsa a Comunităţii europene.
Membrii unui juriu internaţional, compus din 13 persoane, îşi pun în joc timpul şi experienţa fără să pretindă niciun fel de retribuţie, cu excepţia cheltuielilor de deplasare care revin muzeului-candidat.

Candidatii sunt evaluaţi după următoarele criterii:
# Colecţiile. Sunt ele semnificative sau interesante?
# Expoziţiile şi discursul acestora. Sunt ele originale şi eficace?
# Serviciile făcute publicului. Cofetăria, restaurantul, standul, parchingul, toaletele. Sunt ele bine concepute şi eficace?
# Ambianţa. Muzeul este cald şi primitor sau îngheţat şi aseptic?
# Gestiunea. Este muzeul bine gestionat?
# Personalul. Relaţiile dintre membrii personalului par bune? Detectează vizitatorul elementele caracteristice unui "razboi civil"?
# Publicaţiile. Ce fel de publicaţii produce muzeul?
# Promovarea şi comunicarea. Sunt ele adaptate şi bine organizate?
# Animatorii. Are muzeul programe ambiţioase?

De la crearea premiului am avut 587 de candidaţi. Cele şase ţări care au furnizat cei mai numeroşi concurenţi sunt: Germania (79), Franţa (65), Anglia (61), Elveţia (57), Olanda (38), Suedia (38).

Daca notăm cu 10 puncte marele premiu şi cu 8 puncte pe cel al Consiliului Europei, iar fiecare menţiune specială cu 5 puncte, ţările aflate în fruntea clasamentului, dupa numarul de puncte, sunt, în ordine, următoarele: Anglia (108), Olanda (98), Germania (96), Franţa (95), Elveţia (65), Suedia (63).

În 1996, premiul a fost acordat pentru prima oară unui muzeu aparţinând unei ţări din estul Europei, Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, ocazie cu care Majestatea Sa Regina Fabiola a înmânat directorului Horia Bernea, trofeul EMYA, statueta The Egg a sculptorului Henry Moore.

În discursul său, Preşedintele Trustului EMYA, domnul Kenneth Hudson, spune:

"Colegii mei şi cu mine avem certitudinea ca Marele Premiu de anul acesta trebuie să revină Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. Minunatele colecţii de obiecte sunt prezentate şi interpretate cu o maiestrie şi imaginaţie exceptionale, într-un stil propriu, cu impact puternic asupra vizitatorului. Directorul muzeului este iubit şi respectat de colegi, iar formaţia sa de artist l-a ajutat să creeze un muzeu care depăşeşte nivelul tradiţional de prezentare şi care crează un întreg cu mult mai important decât suma părţilor. Horia Bernea este un om excepţional şi suntem siguri ca lumea muzeelor europene va mai auzi multe despre el în viitor. El, ca şi muzeul său, este destinat să exercite o influenţă internaţională."


Alte premii:

* Premiul Margareta Sterian pentru cea mai bună expoziţie a anului (ediţiile 1993, 2001 şi 2003)
* "Premiul ospitalităţii" (desemnat de Ministerul Turismului) în 1995
* Premiile Patrimoniului Cultural Naţional (Premiul Naţional pentru Muzeografie "Horia Bernea" - pentru expoziţia Munca. Focul-Apa-Vântul- 2002, Premiul ,,Vasile Dragut'' - 2002, Premiul ,,Al.Tzigara-Samurcas'' - 2003)
* Premiul Comitetului Naţional ICOM - pentru expoziţia Cahle în 2002
* Premiul Multimedia pentru seria de CD-uri ,,Ochi în Ochi'' în 2002
* Premiul Multimedia pentru ,,Chioşcul Info'' în 2003
* Premiul „Mihai Băcescu” pentru patrimoniu, obţinut în 2004 pentru proiectul de promovare a patrimoniului cultural intitulat Ţinuturile României – Ţara Haţegului, rod al parteneriatului dintre Centrul GeoMedia, Muzeul Ţăranului Român, Muzeul de Geologie şi Muzeul ,,Grigore Antipa''
* Menţiune acordată de Comitetul Naţional Român ICOM în 2005 pentru concepţie tematică doamnei dr. Georgeta Rosu şi doamnei Danièle Malis, autoarele concepţiei tematice a expoziţiei Icoane. Abstractiuni spirituale , vernisata la 17 septembrie 2005, la Chateau – Musée Edgar Mèlik, din Cabriés, Franţa, pentru promovarea exemplară a valorilor culturale româneşti în strainatate.

The Ritual Year Working Group // CALL FOR PAPERS




CITY RITUALS
13th CONFERENCE OF THE RITUAL YEAR WORKING GROUP




THEME
Since 1950, the world’s urban population has continued to grow as a proportion of the total population, increasing more than 500% in 65 years. In 2017, the proportion of urban populations grew to 54% and the United Nations’ World Urbanization Prospects projects that the percentage of population residing within urban areas will surpass 65% by the year 2050. The nations of Europe are among the countries with the highest rates of urbanization. Thirty-six European states have urbanization rates greater than the world’s average rate of 54%. Urban areas have been “melting pots” of cultures, traditions and rituals for millennia. Cities attract people not only from rural areas, but also from other parts of the world, as cities tend to be centres of exchange, trade and industry. Rapid changes in communications, ease of transportation, increased migration and the centralization of populations into cities in the past century have magnified the melting pot effect. Social scientists today no longer are confronted with the challenge of identifying patterns within homogenous societies, rather they are faced with the multiple tasks of mapping and understanding interactions within increasingly blended, heterogeneous urban societies. As populations migrate from rural to urban areas and from nation to nation, they bring with them traditional rituals and often, due to the change in the social and environmental landscape, adapt these rituals to their new home. Thus, City Rituals contain both traditional and newly formed aspects. This conference seeks to examine the old and the new, the unchanging and the changing nature of rituals, their content and their role in the urban societies of Europe and beyond.
For the 2018 conference of The Ritual Year Working Group, we ask ethnologists, anthropologists, sociologists and scholars in related fields to reflect on the following questions and topics in relation with the ritual year:
• The ritual year in the city (life cycle customs, calendric customs, other customs);
• Differences and similarities between the ritual year of multicultural urban and traditional rural societies;
• Religious versus non-religious rituals in the city;
• Urban holidays, celebrations and ceremonies;
• Urban feasts, festivals, events, carnivals;
• Cityscape before-during-after the celebration;
• Advertising city celebrations (media channels, actors, implications);
• Actors of city celebrations (organizers, performers, spectators, inhabitants);
• City celebrations and their multiple implications (political, social, economic, religious);
• The use of rituals in city planning and place marketing;
• The use of public urban space in the performance of rituals;
• Any other subject connected to the ritual year;

PAPER SUBMISSION
Please submit the title of your paper, an abstract of no more than 250 words, together with your name, academic affiliation, postal address and e-mail to ritualyear@siefhome.org.
A confirmation message will be sent to you upon arrival, if you do not receive a confirmation within 24 hours of your submission, please resubmit.
The papers must be written and presented in English or French.
The conference papers will be published in a volume (as part of The Ritual Year Working Group’s yearbook series).

CONFERENCE VENUE
Romanian Academy (Casa Academiei - The House of the Academy)
Calea 13 Septembrie nr.13
050711 Bucharest
ROMANIA
44°25'20.6"N 26°05'13.6"E

CONFERENCE COMMITTEE ORGANIZERS
In the series of events organized by the Romanian Academy (Bucharest, Romania) on the occasion of the Centenary of the Great Union and the end of The First World War, the Institute of Sociology will host the 2018 Ritual Year Working Group’s conference.
Institute of Ethnography and Folklore (Romanian Academy), Institute of South-East European Studies (Romanian Academy) and the National Museum of the Romanian Peasant are co-partners in the organization of this event.
Scientific Committee: Irina Sedakova, Laurent Sébastien Fournier, Irina Stahl, Tatiana Minniyakhmetova, Mare Kõiva, Jurij Fikfak, Tobias Boos, Aigars Lielbārdis (The Ritual Year Working Group, SIEF).
Local Committee: the local conference coordinator, Irina Stahl (Institute of Sociology), will be assisted by team members from the co-partner organizations.

CONFERENCE FEE
Basic conference fee 75 euros (including conference materials, coffee breaks, half-day city tour and publication).
Full conference fee 95 euros (including festive dinner, conference materials, coffee breaks, half-day city tour and publication).
An optional full day excursion, outside of Bucharest, is scheduled for Saturday, 10 November 2018 (price and further details will be communicated at a later date).

The organizers will not be able to offer any financial support to the participants. Participants are entirely responsible for any travelling and accommodation expenses.

DEADLINES
Submission of papers by 15 April 2018.
Notification of acceptance or rejection by 15 May 2018.
Registration deadline will be communicated at a later date.

CONFERENCE PROGRAMME
The conference is scheduled to take place during 7, 8 and 9 of November 2018.
On the 9th of November, the conference programme will include a half-day city tour and the visiting of the Radu Vodă Monastery, where the participants will assist at the celebration of Saint Nektarios (a Greek saint canonized in 1961, and introduced to the local, Romanian community in early 2000s).
A full day excursion outside of Bucharest is scheduled for Saturday, 10 November 2018.
If you can stay one extra day, we promise we will make it worthwhile.

ACCOMODATION
The closest hotels to the conference venue are the following:
• 50-60 euros/night
Hotel Hanu Berarilor 3* (1.1 km to the conference venue, 15 min walk)
http://hotelhanuberarilor.ro/
Hotel Ibis Bucharest Palatul Parlamentului City Centre 3* (1.2 km to the conference venue, 15 min walk)
http://www.ibishotels.ro/hotel-ibis-bucuresti-palatul-parlamentului
Volo Hotel 3* (1.5 km to the conference venue, 20 min walk)
http://hotelvolo.ro/
• 60-80 euros/night
Hotel Venezia 4* (1.7 km to the conference venue, 22 min walk)
http://www.hotelvenezia.ro/
Hotel Parliament 4* (1.1 km to the conference venue, 14 min walk)
http://parliamenthotel.ro/
• 150 euros/night
JW Marriott Bucharest Grand Hotel 5* (750 m to the conference venue, 9 min walk)
http://www.marriott.com/hotels/hotel-rooms/buhro-jw-marriott-bucharest-grand-hotel/

Rental apartments are also available in the area and can be booked via www.booking.com and www.tripadvisor.com.

Booking several months in advance is strongly advised due to ongoing Great Union centenary celebrations.

TRANSPORTATION
Licensed cabs can be ordered upon arrival at the Henri Coandă Airport in Bucharest. The cost of a fare to the city centre is about 10 euros. More information will follow, after acceptance of papers.

  




înapoi la pagina principală
 
inchis