Catre Tur Virtual
EMYA

Proiectul, plasat sub auspiciile Consiliului Europei, a demarat în 1973 şi primele premii au fost decernate cu ocazia unei ceremonii din palatul Rohan de la Strasburg, în anul care a urmat.

De la început, candidaţii trebuiau să fie muzee noi sau muzee supuse EMYA unei reorganizări totale sau unor extensii considerabile care să le permită asimilarea la condiţia unui nou muzeu. Principalul obiectiv a fost întotdeauna descoperirea şi mediatizarea noilor idei din muzeele europene, Europa fiind definită în acest context ca o Europa a Consiliului Europei şi nu cea restrânsa a Comunităţii europene.
Membrii unui juriu internaţional, compus din 13 persoane, îşi pun în joc timpul şi experienţa fără să pretindă niciun fel de retribuţie, cu excepţia cheltuielilor de deplasare care revin muzeului-candidat.

Candidatii sunt evaluaţi după următoarele criterii:
# Colecţiile. Sunt ele semnificative sau interesante?
# Expoziţiile şi discursul acestora. Sunt ele originale şi eficace?
# Serviciile făcute publicului. Cofetăria, restaurantul, standul, parchingul, toaletele. Sunt ele bine concepute şi eficace?
# Ambianţa. Muzeul este cald şi primitor sau îngheţat şi aseptic?
# Gestiunea. Este muzeul bine gestionat?
# Personalul. Relaţiile dintre membrii personalului par bune? Detectează vizitatorul elementele caracteristice unui "razboi civil"?
# Publicaţiile. Ce fel de publicaţii produce muzeul?
# Promovarea şi comunicarea. Sunt ele adaptate şi bine organizate?
# Animatorii. Are muzeul programe ambiţioase?

De la crearea premiului am avut 587 de candidaţi. Cele şase ţări care au furnizat cei mai numeroşi concurenţi sunt: Germania (79), Franţa (65), Anglia (61), Elveţia (57), Olanda (38), Suedia (38).

Daca notăm cu 10 puncte marele premiu şi cu 8 puncte pe cel al Consiliului Europei, iar fiecare menţiune specială cu 5 puncte, ţările aflate în fruntea clasamentului, dupa numarul de puncte, sunt, în ordine, următoarele: Anglia (108), Olanda (98), Germania (96), Franţa (95), Elveţia (65), Suedia (63).

În 1996, premiul a fost acordat pentru prima oară unui muzeu aparţinând unei ţări din estul Europei, Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, ocazie cu care Majestatea Sa Regina Fabiola a înmânat directorului Horia Bernea, trofeul EMYA, statueta The Egg a sculptorului Henry Moore.

În discursul său, Preşedintele Trustului EMYA, domnul Kenneth Hudson, spune:

"Colegii mei şi cu mine avem certitudinea ca Marele Premiu de anul acesta trebuie să revină Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. Minunatele colecţii de obiecte sunt prezentate şi interpretate cu o maiestrie şi imaginaţie exceptionale, într-un stil propriu, cu impact puternic asupra vizitatorului. Directorul muzeului este iubit şi respectat de colegi, iar formaţia sa de artist l-a ajutat să creeze un muzeu care depăşeşte nivelul tradiţional de prezentare şi care crează un întreg cu mult mai important decât suma părţilor. Horia Bernea este un om excepţional şi suntem siguri ca lumea muzeelor europene va mai auzi multe despre el în viitor. El, ca şi muzeul său, este destinat să exercite o influenţă internaţională."


Alte premii:

* Premiul Margareta Sterian pentru cea mai bună expoziţie a anului (ediţiile 1993, 2001 şi 2003)
* "Premiul ospitalităţii" (desemnat de Ministerul Turismului) în 1995
* Premiile Patrimoniului Cultural Naţional (Premiul Naţional pentru Muzeografie "Horia Bernea" - pentru expoziţia Munca. Focul-Apa-Vântul- 2002, Premiul ,,Vasile Dragut'' - 2002, Premiul ,,Al.Tzigara-Samurcas'' - 2003)
* Premiul Comitetului Naţional ICOM - pentru expoziţia Cahle în 2002
* Premiul Multimedia pentru seria de CD-uri ,,Ochi în Ochi'' în 2002
* Premiul Multimedia pentru ,,Chioşcul Info'' în 2003
* Premiul „Mihai Băcescu” pentru patrimoniu, obţinut în 2004 pentru proiectul de promovare a patrimoniului cultural intitulat Ţinuturile României – Ţara Haţegului, rod al parteneriatului dintre Centrul GeoMedia, Muzeul Ţăranului Român, Muzeul de Geologie şi Muzeul ,,Grigore Antipa''
* Menţiune acordată de Comitetul Naţional Român ICOM în 2005 pentru concepţie tematică doamnei dr. Georgeta Rosu şi doamnei Danièle Malis, autoarele concepţiei tematice a expoziţiei Icoane. Abstractiuni spirituale , vernisata la 17 septembrie 2005, la Chateau – Musée Edgar Mèlik, din Cabriés, Franţa, pentru promovarea exemplară a valorilor culturale româneşti în strainatate.

NOSTALGIA APLICATĂ




Cu ocazia Președinției României la Consiliul UE, Ambasada Republicii Serbia din București și Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă joi, 6 iunie 2019, ora 17.30, la deschiderea expoziției de fotografie Nostalgia aplicată, reprezentând orașele Belgrad și București.
Această ediție a expoziției Nostalgia aplicată este organizată cu ocazia Președinției României la Consiliul UE de către Ministerul Integrării Europene al Republicii Serbia, în cooperare cu Ministerul Afacerilor Externe al României.

Autorul din Serbia, Mitar Mitrović, a vizitat Bucureștii în luna mai a acestui an și a fotografiat locuri, evenimente, scene și oameni care i-au amintit de Belgrad. În același timp, autorul din România, Petruț Călinescu, a vizitat capitala Belgrad și a fotografiat orașul și locuitorii săi, folosind obiectivul fotografului nostalgic. Fotografiile pe care le-au făcut Mitar și Petruț alcătuiesc expoziția Nostalgia aplicată.
Proiectul Nostalgia aplicată este conceput ca o serie de expoziții comune de fotografii a doi fotografi, unul din Serbia și unul din țara care deține președinția Consiliului UE. Ideea principală este ca, și în acest fel, să se stimuleze schimbul cultural dintre cele două țări, precum și să se promoveze valorile europene și colaborarea Serbiei cu țările membre UE. Această expoziție reprezintă una dintre activitățile de comunicare susținute de către Ministerului Integrării Europene al Republicii Serbia.

Mitar MITROVIĆ
Mitar Mitrović, autor de fotografie de presă și documentară, a absolvit Școala Superioară Politehnică la Belgrad, secția design industrial. Fotografiile sale surprind momente ale activităților din viața de zi cu zi a omului obișnuit, izvor nesecat de inspirație. Până acum a avut trei expoziții individuale, Discarded pieces – Lucrări abandonate, la galeria Proces, Iz dvojke u iks – Din doi în X, la Centrul de Cultură Vlada Divljan și Impresionizam - Impresionismul la Centrul de Cultură Grad, dar și numeroase expoziții de grup.
Fotograf premiat, care, printre altele, în anul 2017 a primit premiul pentru cea mai bună fotografie de presă Press photo Serbia. Momentan lucrează ca foto-reporter și redactor la Casa de Presă Ringier Axel Springer.

Petruț CĂLINESCU
Petruț Călinescu este un fotograf și videograf documentarist din București, România. Este reprezentat de agențiile Panos Pictures și Iaif Agentur. În prezent, este freelancer și co-fondator al Centrului de Fotografie Documentară care urmărește producerea, stimularea și promovarea celor mai reușite proiecte de fotografie documentară din România. Dintre proiectele personale recente ale lui Petruț, menționăm: Mândrie și Beton, Marea Neagră, Periferia B.
Fotografiile lui Petruț au fost publicate în diverse ziare și reviste din străinătate – de la Sunday Times Magazine, Businessweek și New York Times Lens. De asemenea, a lucrat pentru diverși clienți din zona ONG-urilor și a companiilor comerciale: Orange, Ericsson, Renault, Robert Bosch și Discovery Channel. Petruț este câștigătorul unor premii de fotografie internaționale, printre cele mai recente numărându-se: Documentary Award/Humanity Photo Awards în China, sprijinit de UNESCO și Honorable Mention/ China International Press Photo award în 2015.

Expoziția va putea fi vizitată la Sala Irina Nicolau, până pe 16 iunie 2019, de marți până duminică, între orele 10 și 18.
Intrarea este liberă.

 


înapoi la pagina principală
 
inchis