Catre Tur Virtual
EMYA

Proiectul, plasat sub auspiciile Consiliului Europei, a demarat în 1973 şi primele premii au fost decernate cu ocazia unei ceremonii din palatul Rohan de la Strasburg, în anul care a urmat.

De la început, candidaţii trebuiau să fie muzee noi sau muzee supuse EMYA unei reorganizări totale sau unor extensii considerabile care să le permită asimilarea la condiţia unui nou muzeu. Principalul obiectiv a fost întotdeauna descoperirea şi mediatizarea noilor idei din muzeele europene, Europa fiind definită în acest context ca o Europa a Consiliului Europei şi nu cea restrânsa a Comunităţii europene.
Membrii unui juriu internaţional, compus din 13 persoane, îşi pun în joc timpul şi experienţa fără să pretindă niciun fel de retribuţie, cu excepţia cheltuielilor de deplasare care revin muzeului-candidat.

Candidatii sunt evaluaţi după următoarele criterii:
# Colecţiile. Sunt ele semnificative sau interesante?
# Expoziţiile şi discursul acestora. Sunt ele originale şi eficace?
# Serviciile făcute publicului. Cofetăria, restaurantul, standul, parchingul, toaletele. Sunt ele bine concepute şi eficace?
# Ambianţa. Muzeul este cald şi primitor sau îngheţat şi aseptic?
# Gestiunea. Este muzeul bine gestionat?
# Personalul. Relaţiile dintre membrii personalului par bune? Detectează vizitatorul elementele caracteristice unui "razboi civil"?
# Publicaţiile. Ce fel de publicaţii produce muzeul?
# Promovarea şi comunicarea. Sunt ele adaptate şi bine organizate?
# Animatorii. Are muzeul programe ambiţioase?

De la crearea premiului am avut 587 de candidaţi. Cele şase ţări care au furnizat cei mai numeroşi concurenţi sunt: Germania (79), Franţa (65), Anglia (61), Elveţia (57), Olanda (38), Suedia (38).

Daca notăm cu 10 puncte marele premiu şi cu 8 puncte pe cel al Consiliului Europei, iar fiecare menţiune specială cu 5 puncte, ţările aflate în fruntea clasamentului, dupa numarul de puncte, sunt, în ordine, următoarele: Anglia (108), Olanda (98), Germania (96), Franţa (95), Elveţia (65), Suedia (63).

În 1996, premiul a fost acordat pentru prima oară unui muzeu aparţinând unei ţări din estul Europei, Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, ocazie cu care Majestatea Sa Regina Fabiola a înmânat directorului Horia Bernea, trofeul EMYA, statueta The Egg a sculptorului Henry Moore.

În discursul său, Preşedintele Trustului EMYA, domnul Kenneth Hudson, spune:

"Colegii mei şi cu mine avem certitudinea ca Marele Premiu de anul acesta trebuie să revină Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. Minunatele colecţii de obiecte sunt prezentate şi interpretate cu o maiestrie şi imaginaţie exceptionale, într-un stil propriu, cu impact puternic asupra vizitatorului. Directorul muzeului este iubit şi respectat de colegi, iar formaţia sa de artist l-a ajutat să creeze un muzeu care depăşeşte nivelul tradiţional de prezentare şi care crează un întreg cu mult mai important decât suma părţilor. Horia Bernea este un om excepţional şi suntem siguri ca lumea muzeelor europene va mai auzi multe despre el în viitor. El, ca şi muzeul său, este destinat să exercite o influenţă internaţională."


Alte premii:

* Premiul Margareta Sterian pentru cea mai bună expoziţie a anului (ediţiile 1993, 2001 şi 2003)
* "Premiul ospitalităţii" (desemnat de Ministerul Turismului) în 1995
* Premiile Patrimoniului Cultural Naţional (Premiul Naţional pentru Muzeografie "Horia Bernea" - pentru expoziţia Munca. Focul-Apa-Vântul- 2002, Premiul ,,Vasile Dragut'' - 2002, Premiul ,,Al.Tzigara-Samurcas'' - 2003)
* Premiul Comitetului Naţional ICOM - pentru expoziţia Cahle în 2002
* Premiul Multimedia pentru seria de CD-uri ,,Ochi în Ochi'' în 2002
* Premiul Multimedia pentru ,,Chioşcul Info'' în 2003
* Premiul „Mihai Băcescu” pentru patrimoniu, obţinut în 2004 pentru proiectul de promovare a patrimoniului cultural intitulat Ţinuturile României – Ţara Haţegului, rod al parteneriatului dintre Centrul GeoMedia, Muzeul Ţăranului Român, Muzeul de Geologie şi Muzeul ,,Grigore Antipa''
* Menţiune acordată de Comitetul Naţional Român ICOM în 2005 pentru concepţie tematică doamnei dr. Georgeta Rosu şi doamnei Danièle Malis, autoarele concepţiei tematice a expoziţiei Icoane. Abstractiuni spirituale , vernisata la 17 septembrie 2005, la Chateau – Musée Edgar Mèlik, din Cabriés, Franţa, pentru promovarea exemplară a valorilor culturale româneşti în strainatate.

Detalii privind organizarea de evenimente la MNȚR




Muzeul Național al Țăranului Român aduce în atenția partenerilor și colaboratorilor săi o serie de detalii și aspecte tehnice privitoare la derularea acțiunilor și evenimentelor organizate în spațiile sale. În acest sens, pentru realizarea unui parteneriat/ colabărări, sunt necesare următoarele:

1. existența unei solicitări oficiale înregistrată la Secretariatul Muzeului sau trimisă pe mail (info@muzeultaranuluiroman.ro);

2. avizul favorabil dat de Consiliul Științific și Consiliul de Administrație. MNŢR acordă acest aviz numai pentru perioadele disponibile pentru organiozarea de evenimente externe. Programul cultural intern are prioritate şi este planificat pe termen lung;

3. întâlnire pentru stabilirea detaliilor organizatorice ale evenimentelor cu specialiștii Muzeului, desemnați pentru colaborare;

4. realizarea, de comun acord, a unui desfășurător al evenimentului pe baza unor planificări scrise și detalierea prin schițare și descrierea elementelor care alcătuiesc acțiunea în cauză. În cazul în care aspectele tehnice cuprinse în desfășurător nu sunt respectate, MNȚR își rezervă dreptul de a refuza evenimentul;

5. întocmirea unui contract de parteneriat/ colaborare/ închiriere, conform tarifelor aprobate de Ministerul Culturii și Identității Naționale și regulilor specifice instituțiilor de cultură. Contractul se va întocmi cu cel puțin două săptămâni înainte de eveniment, iar în cazul nerespectării condițiilor stipulate de MNȚR, va fi reziliat unilateral (detalii în formularul de contract).
Muzeul Național al Țăranului Român solicită organizatorului să selecteze conținutul și forma de prezentare în concordanță cu statutul de instituție națională de cultură și cu obiectul de activitate specific. În cazul constatării inadecvării conținutului și a modului de desfășurare a activității, MNȚR își rezervă dreptul de a suspenda sau chiar anula evenimentul.

6. pentru promovarea evenimentelor, Muzeul nu poate susține financiar tipărirea materialelor publicitare, costurile rămânând a fi suportate de organizatorii evenimentelor.

 
Începând din iulie 2016, expoziția permanentă a Muzeului Național al Țăranului Român s-a închis pentru lucrări de consolidare și restaurare a clădirii monument istoric din Șoseaua Kiseleff.

Au rămas deschise sălile pentru expoziții temporare: Sala Tancred Bănățeanu, Sala Foaier și Sala Acvariu. În aceste spații sunt programate evenimente până la sfârșitul anului 2017 astfel încât nu mai primim cereri pentru anul în curs.





înapoi la pagina principală
 
inchis