Catre Tur Virtual
EMYA

Proiectul, plasat sub auspiciile Consiliului Europei, a demarat în 1973 şi primele premii au fost decernate cu ocazia unei ceremonii din palatul Rohan de la Strasburg, în anul care a urmat.

De la început, candidaţii trebuiau să fie muzee noi sau muzee supuse EMYA unei reorganizări totale sau unor extensii considerabile care să le permită asimilarea la condiţia unui nou muzeu. Principalul obiectiv a fost întotdeauna descoperirea şi mediatizarea noilor idei din muzeele europene, Europa fiind definită în acest context ca o Europa a Consiliului Europei şi nu cea restrânsa a Comunităţii europene.
Membrii unui juriu internaţional, compus din 13 persoane, îşi pun în joc timpul şi experienţa fără să pretindă niciun fel de retribuţie, cu excepţia cheltuielilor de deplasare care revin muzeului-candidat.

Candidatii sunt evaluaţi după următoarele criterii:
# Colecţiile. Sunt ele semnificative sau interesante?
# Expoziţiile şi discursul acestora. Sunt ele originale şi eficace?
# Serviciile făcute publicului. Cofetăria, restaurantul, standul, parchingul, toaletele. Sunt ele bine concepute şi eficace?
# Ambianţa. Muzeul este cald şi primitor sau îngheţat şi aseptic?
# Gestiunea. Este muzeul bine gestionat?
# Personalul. Relaţiile dintre membrii personalului par bune? Detectează vizitatorul elementele caracteristice unui "razboi civil"?
# Publicaţiile. Ce fel de publicaţii produce muzeul?
# Promovarea şi comunicarea. Sunt ele adaptate şi bine organizate?
# Animatorii. Are muzeul programe ambiţioase?

De la crearea premiului am avut 587 de candidaţi. Cele şase ţări care au furnizat cei mai numeroşi concurenţi sunt: Germania (79), Franţa (65), Anglia (61), Elveţia (57), Olanda (38), Suedia (38).

Daca notăm cu 10 puncte marele premiu şi cu 8 puncte pe cel al Consiliului Europei, iar fiecare menţiune specială cu 5 puncte, ţările aflate în fruntea clasamentului, dupa numarul de puncte, sunt, în ordine, următoarele: Anglia (108), Olanda (98), Germania (96), Franţa (95), Elveţia (65), Suedia (63).

În 1996, premiul a fost acordat pentru prima oară unui muzeu aparţinând unei ţări din estul Europei, Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, ocazie cu care Majestatea Sa Regina Fabiola a înmânat directorului Horia Bernea, trofeul EMYA, statueta The Egg a sculptorului Henry Moore.

În discursul său, Preşedintele Trustului EMYA, domnul Kenneth Hudson, spune:

"Colegii mei şi cu mine avem certitudinea ca Marele Premiu de anul acesta trebuie să revină Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. Minunatele colecţii de obiecte sunt prezentate şi interpretate cu o maiestrie şi imaginaţie exceptionale, într-un stil propriu, cu impact puternic asupra vizitatorului. Directorul muzeului este iubit şi respectat de colegi, iar formaţia sa de artist l-a ajutat să creeze un muzeu care depăşeşte nivelul tradiţional de prezentare şi care crează un întreg cu mult mai important decât suma părţilor. Horia Bernea este un om excepţional şi suntem siguri ca lumea muzeelor europene va mai auzi multe despre el în viitor. El, ca şi muzeul său, este destinat să exercite o influenţă internaţională."


Alte premii:

* Premiul Margareta Sterian pentru cea mai bună expoziţie a anului (ediţiile 1993, 2001 şi 2003)
* "Premiul ospitalităţii" (desemnat de Ministerul Turismului) în 1995
* Premiile Patrimoniului Cultural Naţional (Premiul Naţional pentru Muzeografie "Horia Bernea" - pentru expoziţia Munca. Focul-Apa-Vântul- 2002, Premiul ,,Vasile Dragut'' - 2002, Premiul ,,Al.Tzigara-Samurcas'' - 2003)
* Premiul Comitetului Naţional ICOM - pentru expoziţia Cahle în 2002
* Premiul Multimedia pentru seria de CD-uri ,,Ochi în Ochi'' în 2002
* Premiul Multimedia pentru ,,Chioşcul Info'' în 2003
* Premiul „Mihai Băcescu” pentru patrimoniu, obţinut în 2004 pentru proiectul de promovare a patrimoniului cultural intitulat Ţinuturile României – Ţara Haţegului, rod al parteneriatului dintre Centrul GeoMedia, Muzeul Ţăranului Român, Muzeul de Geologie şi Muzeul ,,Grigore Antipa''
* Menţiune acordată de Comitetul Naţional Român ICOM în 2005 pentru concepţie tematică doamnei dr. Georgeta Rosu şi doamnei Danièle Malis, autoarele concepţiei tematice a expoziţiei Icoane. Abstractiuni spirituale , vernisata la 17 septembrie 2005, la Chateau – Musée Edgar Mèlik, din Cabriés, Franţa, pentru promovarea exemplară a valorilor culturale româneşti în strainatate.

ANUNȚ: ORGANIZARE ȘI CRITERII DE SELECȚIE PENTRU TÂRGUL MĂRȚIȘORULUI 2018




Muzeul Național al Țăranului Român organizează, în perioada    
24 februarie – 1 martie 2018, Târgul Mărțișorului.

UPDATE - 1​3​.02.2018​


​​1. P​erioada de înscriere de noi participanți pentru ocuparea locurilor libere rămase ​pentru târg ​s-a încheiat, conform anunțului - 10 februarie 2018​ fiind data limită stabilită. În urma acesteia, am înregistrat un număr de 160 noi înscriși.

Menționăm că nu vor fi luate în considerare cererile de înscriere transmise după această dată, așadar, nu vor intra în evaluarea de anul acesta. Posibilitatea de noi înscrieri - dacă va fi cazul - pentrul anul 2019 va fi anunțată cu aproximativ o lună înaintea târgului de anul viitor (ianuarie). Nu se vor înregistra înscrieri de anul acesta pentru anul viitor.

2. Dat fiind că aproape toți participanții din anul anterior cărora li s-a trimis invitații au confirmat participarea la ediția de anul acesta (225) și având în vedere spațiul limitat de care dispunem, locurile rămase libere sunt foarte puține. Astfel, selecția de anul acesta va urmări cu strictețe condițiile și criteriile anunțate mai jos. Menționăm că vor fi acceptate doar acele oferte care întrunesc toate criteriile de evaluare stabilite. Pentru ofertele care nu respectă decât într-o mai mică măsură criteriile, respectiv nu răspund tuturor condițiilor, răspunsul nostru va fi negativ.

3. Reamintim că perioada de evaluare este 11- 18 februarie, iar ultimele răspunsuri vor fi trimise până cel târziu 20 februarie prin e-mail, tuturor noilor înscriși, indiferent dacă este un răspuns pozitiv sau negativ. Avem rugămintea de a nu reveni cu solicitări insistente pentru a anunța rezultatul în avans, listele vor fi publicate conform termenelor deja anunțate.




********





Participarea se va face conform a două liste: lista de participanți evaluați pe baza participării din ultimele ediții ale târgului;
În urma transmiterii invitațiilor electronice către aceștia, în eventualitatea locurilor rămase libere prin neconfirmarea participării, se organizează o selecție a noilor înscriși în limita locurilor neocupate - listă cu noi înscriși.

Selecţia noastră este una a unei instituţii culturale, fiind independentă în  primul rând de raţiuni comerciale şi reflectînd opţiunea noastră pentru anumite categorii de produse tip mărţişor: cele care credem că se apropie din punct de vedere creativ de conceptul artistic al MNŢR, iar din punct de vedere funcţional de mărţişorul tradiţional.

DETALII ORGANIZATORICE
Perioadă: 24 februarie – 1 martie 2018
Orarul târgului: 10:00 – 18:00
Loc de desfășurare: curtea interioară a MNȚR, sala Acvariu, holul de intrare – Studioul Horia Bernea
Taxa de participare: 20 lei /zi

MODALITATEA DE ÎNSCRIERE PENTRU NOI PARTICIPANȚI
Înscrierea de noi participanți se realizează exclusiv prin e-mail.
Cei care doresc să participe la târg sunt rugați să trimită o cerere de înscriere la adresa: educatiemuzealamtr@gmail.com.
Cererea trebuie să includă: numele participantului și date de contact (e-mail și nr. telefon), 10-15 fotografii atașatela o rezoluție cât mai bună, cu obiectele reprezentative din oferta propusă, precum și link-uri către blog/portofoliu online (dacă este cazul).
După înregistrarea cererii (primirea e-mail-ului de confirmare), se va realiza selecția noilor înscriși.
În funcție de decizia comisiei de evaluare, se va transmite pe e-mail un răspuns solicitanților pentru posibilitatea participării. Răspunsul poate fi: admis, respins sau admis parţial – caz în care solcitantul se poate prezenta la târg doar cu obiectele care au fost selectate, încălcarea acestei condiții aducând după sine excluderea de la participare.
Decizia transmisă este finală, non-negociabilă.
Nu se acceptă contestații.
Comunicarea pentru târg se va realiza doar prin mediul online la adresa menționată mai sus.

CRITERIILE DE SELECȚIE a ofertelor înscrise urmăresc ca principale instrumente de evaluare:
- creativitatea: libertatea în folosirea diferitelor materii având drept scop şi rezultat plasticitatea şi expresivitatea obiectului finit
- manualitate şi meşteşug bine înţeles şi practicat, adecvat materiilor folosite
- originalitatea și diversitatea în raport cu celelalte oferte ale participanților deja consacrați (selecția celor mai bune oferte dintre două sau mai multe care folosesc teme/ tehnici/ suporturi similare – vor fi selectate acele oferte care contribuie la ridicarea standardelor de calitate a târgului, în ansamblu)
- raportare la sensurile mărțișorului: valorificare inovatoare, reinterpretare (inclusiv ludică) a obiectului-mărțișor: obiecte care încearcă să reinventeze tradiţii, care lucrează cu diferitele materii inovator şi cu o privire foarte proaspătă, obiecte care au ca sursă de inspiraţie arta contemporană, în diferitele ei direcţii.
- ofertă care include mai ales obiecte-mărțișor (în proporție de 80% față de restul obiectelor de ex. față de accesorii, bijuterii, obiecte decor, mici obiecte mobilier etc.): târgul nostru pune accentul pe obiectul manufacturat cu valoarea și funcția mărțișorului. Nefiind un târg de handmade sau un târg de colecționar, ne rezervăm dreptul de a exclude din start ofertele care sunt reprezentate doar de bijuterii, haine, accesori, obiecte de decor.

Nu se primesc obiecte care:
- se încadrează unei matriţe unice ori unei serializări industriale
- prezintă uniformitate şi neglijenţă a materiilor din care sunt realizate: desen, pictură, gravare, incizie prost executată, expresie kitsch a obiectului
- care copiază imagini / semne /motive tradiţionale prin recuperarea mimetică și neinspirată a surselor tradiționale.
- răspund prea general unei nevoi de piaţă generalizată, în care scopul comercial primează. Ele pot fi găsite şi la magazine art-deco, la magazine cu produse tip Complex Europa, Niro, Dragonul Roşu, pe traseul Piaţa Romană - Piaţa Universităţii ori în alte magazine care comercializează suveniruri şi alte accesorii decorative (de exemplu, obiectele de tip Galeria Fondului Plastic, care au deja o identitate, create pentru un anumit tip de public).
- mimează expresia sau realizarea unor obiecte sau produse ale altor artiști/designeri etc.
- nu se acceptă decât înscrierea în nume propriu, nu se admit la târg participanți ale căror oferte nu au fost selectate/ participanți care se înscriu prin intermediul altor solicitanți.

Târgul Mărțișorului se înscrie în acțiunile culturale pe care MNȚR le-a inițiat din 2003 ca o prelungire a programului său cultural, invitarea și selecția participanților se realizează după criterii și obiective specifice. 

TERMENE
Data limită a confirmării participării din partea participanților care au primit invitații electronice: 5 februarie 2018
Data limită pentru înscrierea de noi participanți: 10 februarie 2018
Perioada de evaluare a noilor înscriși: 11–18 februarie 2018
Data limită de trimiterea răspunsurilor la evaluare pentru noi înscriși: 20 februarie 2018
Publicarea listelor finale: 21-22 februarie 2018


CONTACT
Organizator: Secția Educație muzeală
Coordonatori: Lila Passima, Georgiana Vlahbei, Cosmin Manolache
Comunicare/ Contact pentru înscrierea de noi participanți: Georgiana Vlahbei: educatiemuzealamtr@gmail.com
Relații cu media audio-vizuală: Iuliana Bălan
info@muzeultaranuluiroman.ro/ 021-317.96.61 (tasta 5)

 




înapoi la pagina principală
 
inchis