Catre Tur Virtual
EMYA

Proiectul, plasat sub auspiciile Consiliului Europei, a demarat în 1973 şi primele premii au fost decernate cu ocazia unei ceremonii din palatul Rohan de la Strasburg, în anul care a urmat.

De la început, candidaţii trebuiau să fie muzee noi sau muzee supuse EMYA unei reorganizări totale sau unor extensii considerabile care să le permită asimilarea la condiţia unui nou muzeu. Principalul obiectiv a fost întotdeauna descoperirea şi mediatizarea noilor idei din muzeele europene, Europa fiind definită în acest context ca o Europa a Consiliului Europei şi nu cea restrânsa a Comunităţii europene.
Membrii unui juriu internaţional, compus din 13 persoane, îşi pun în joc timpul şi experienţa fără să pretindă niciun fel de retribuţie, cu excepţia cheltuielilor de deplasare care revin muzeului-candidat.

Candidatii sunt evaluaţi după următoarele criterii:
# Colecţiile. Sunt ele semnificative sau interesante?
# Expoziţiile şi discursul acestora. Sunt ele originale şi eficace?
# Serviciile făcute publicului. Cofetăria, restaurantul, standul, parchingul, toaletele. Sunt ele bine concepute şi eficace?
# Ambianţa. Muzeul este cald şi primitor sau îngheţat şi aseptic?
# Gestiunea. Este muzeul bine gestionat?
# Personalul. Relaţiile dintre membrii personalului par bune? Detectează vizitatorul elementele caracteristice unui "razboi civil"?
# Publicaţiile. Ce fel de publicaţii produce muzeul?
# Promovarea şi comunicarea. Sunt ele adaptate şi bine organizate?
# Animatorii. Are muzeul programe ambiţioase?

De la crearea premiului am avut 587 de candidaţi. Cele şase ţări care au furnizat cei mai numeroşi concurenţi sunt: Germania (79), Franţa (65), Anglia (61), Elveţia (57), Olanda (38), Suedia (38).

Daca notăm cu 10 puncte marele premiu şi cu 8 puncte pe cel al Consiliului Europei, iar fiecare menţiune specială cu 5 puncte, ţările aflate în fruntea clasamentului, dupa numarul de puncte, sunt, în ordine, următoarele: Anglia (108), Olanda (98), Germania (96), Franţa (95), Elveţia (65), Suedia (63).

În 1996, premiul a fost acordat pentru prima oară unui muzeu aparţinând unei ţări din estul Europei, Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, ocazie cu care Majestatea Sa Regina Fabiola a înmânat directorului Horia Bernea, trofeul EMYA, statueta The Egg a sculptorului Henry Moore.

În discursul său, Preşedintele Trustului EMYA, domnul Kenneth Hudson, spune:

"Colegii mei şi cu mine avem certitudinea ca Marele Premiu de anul acesta trebuie să revină Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. Minunatele colecţii de obiecte sunt prezentate şi interpretate cu o maiestrie şi imaginaţie exceptionale, într-un stil propriu, cu impact puternic asupra vizitatorului. Directorul muzeului este iubit şi respectat de colegi, iar formaţia sa de artist l-a ajutat să creeze un muzeu care depăşeşte nivelul tradiţional de prezentare şi care crează un întreg cu mult mai important decât suma părţilor. Horia Bernea este un om excepţional şi suntem siguri ca lumea muzeelor europene va mai auzi multe despre el în viitor. El, ca şi muzeul său, este destinat să exercite o influenţă internaţională."


Alte premii:

* Premiul Margareta Sterian pentru cea mai bună expoziţie a anului (ediţiile 1993, 2001 şi 2003)
* "Premiul ospitalităţii" (desemnat de Ministerul Turismului) în 1995
* Premiile Patrimoniului Cultural Naţional (Premiul Naţional pentru Muzeografie "Horia Bernea" - pentru expoziţia Munca. Focul-Apa-Vântul- 2002, Premiul ,,Vasile Dragut'' - 2002, Premiul ,,Al.Tzigara-Samurcas'' - 2003)
* Premiul Comitetului Naţional ICOM - pentru expoziţia Cahle în 2002
* Premiul Multimedia pentru seria de CD-uri ,,Ochi în Ochi'' în 2002
* Premiul Multimedia pentru ,,Chioşcul Info'' în 2003
* Premiul „Mihai Băcescu” pentru patrimoniu, obţinut în 2004 pentru proiectul de promovare a patrimoniului cultural intitulat Ţinuturile României – Ţara Haţegului, rod al parteneriatului dintre Centrul GeoMedia, Muzeul Ţăranului Român, Muzeul de Geologie şi Muzeul ,,Grigore Antipa''
* Menţiune acordată de Comitetul Naţional Român ICOM în 2005 pentru concepţie tematică doamnei dr. Georgeta Rosu şi doamnei Danièle Malis, autoarele concepţiei tematice a expoziţiei Icoane. Abstractiuni spirituale , vernisata la 17 septembrie 2005, la Chateau – Musée Edgar Mèlik, din Cabriés, Franţa, pentru promovarea exemplară a valorilor culturale româneşti în strainatate.

British Documentary 2018





În perioada 7 februarie – 14 martie 2018, British Council organizează cea de-a opta ediție a proiectului „British Documentary", găzduită de Cinema Muzeul Ţăranului (Studioul „Horia Bernea”). Opt documentare vor fi prezentate publicului, în fiecare seară de miercuri, începând cu ora 19.00.
Filmele sunt subtitrate în limba română, iar intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Documentarele prezentate în această ediție fac parte din colecția celor nominalizate sau premiate la prestigiosul festival de film documentar din Marea Britanie, Grierson „British Documentary Awards”, care promovează și premiază cei mai buni realizatori de documentare din Regatul Unit și din alte țări.

Proiecțiile din cadrul „British Documentary” prezintă teme foarte diverse, pornind de la istorie, film, artă şi ajungând la probleme de factură etică și socială.

Ediția a opta va fi deschisă în data de 7 februarie de documentarul “Mulţumesc pentru ploaie”, ce spune povestea lui Kisilu, un fermier kenyan, pe care îl vedem transformându-se dintr-un simplu tată într-un lider comunitar și, în final, într-un activist pe scena mondială în probleme de ţin de schimbările climatice.

„Versus: Viaţa şi filmele lui Ken Loach” îl aduce în prim-plan pe unul dintre cei mai importanți creatori de film din Marea Britanie și detaliază munca sa de peste 50 de ani atât pe ecran, cât și în afara acestuia. Iar „Atacând diavolul” urmăreşte povestea lui Sir Harold Evans, descris de mulți dintre colegii săi ca cel mai mare ziarist al secolului al XX-lea, cel care a editat Sunday Times într-o perioadă considerată a fi "epoca de aur" a jurnalismului britanic.

Călătoria printre documentare se continuă cu câteva lecții adevărate de supraviețuire alături de „Copiii războiului din Gaza”, urmat de două filme impresionante al căror subiect central este viaţa intimă a femeilor: “În spatele uşilor închise” şi “Deasupra lavoarului”, povestea unui mic salon de coafură din Haifa, Israel, unde femeile din comunităţile arăbeşti și evreiești îşi împărtășesc diferențele și îşi povestesc opiniile despre politică, istorie și iubire.

Seria de documentare se va termina cu două filme de excepție din zona ştiinţei, „În mintea lui Einstein: Enigma spaţiului şi a timpului”, o poveste ce marchează cea de-a 100-a aniversare a celei mai cunoscute lucrări a lui Einstein - Teoria Relativității Generale -, şi “Attenborough şi Dinozaurul gigantic”, o anchetă medico-legală despre ceea ce pare a fi cel mai mare animal terestru cunoscut vreodată.

După deschiderea ediției din București, selecția „British Documentary” va fi difuzată pe parcursul anului 2018 în mai multe localități din România. Programul proiecțiilor și detalii despre filme sunt disponibile pe website-ul și pe pagina de Facebook ale British Council.

British Documentary, ediția VIII, se desfășoară în București în parteneriat cu Muzeul Național al Țăranului Român.


##



Programul British Documentary, ediția VIII, 7 februarie – 14 martie 2018

• 7 februarie, ora 19.00: Thank you for the rain / Mulţumesc pentru ploaie

• 14 februarie, ora 19.00: Versus: The life and films of Ken Loach / Versus: viaţa şi filmele lui Ken Loach

• 21 februarie, ora 19.00: Attacking the Devil / Atacând diavolul

• 28 februarie, ora 19.00: Children of the Gaza War / Copiii războiului din Gaza

• 7 martie, ora 19.00: Behind Closed Doors / În spatele uşilor închise
 
ora 20.00: Women in sink / Deasupra lavoarului

• 14 martie, ora 19.00: Inside Einstein's Mind: The Enigma of Space and Time / În mintea lui Einstein: enigma spaţiului şi a timpului
ora 20.00: Attenborough and the Giant Dinosaur / Attenborough şi dinozaurul gigantic



 




înapoi la pagina principală
 
inchis