Catre Tur Virtual

Ţăranul vechi nu se înconjura de lucruri multe, strălucitoare şi moarte. Obiectele lui erau puţine la număr, niciodata pur decorative, impersonale, anorganice. Avea la îndemână lucrul viu al mâinilor lui care chinuiau materia şi o înnobilau prin suferinţă. Torturile cânepei, ale lemnului, ale grâului se sfârşesc prin apariţia lucrului martir. Poveştile spun că orice alcătuire aparent umilă a casei, orice lucru domestic are puterea să te salveze de la moarte. În condiţii extraordinare lancea, gluga şi fluierul ciobanului tânăr, străinel, căruia cântecul nu-i dă numele, veghează moartea stăpânului lăsat în paza lor sfântă. Împrejurările grave trezesc energia lucrurilor ţărăneşti. Din aparenţa profană se naşte o putere nebănuită. Un muzeu viu, făcut împotriva lucrurilor moarte, trebuie să rostească aceste sensuri străvechi fără cuvinte

Enigma culturilor cargo. Șoc cultural și opacitate cognitivă




Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă joi, 25 octombrie 2018, de la ora 18.30, la Clubul Țăranului, la o nouă întâlnire din seria Conferințelor de la Șosea. Radu Umbreș, antropolog în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București, va vorbi despre Enigma culturilor cargo. Șoc cultural și opacitate cognitivă.

De la începutul secolului 20, sute de societăți melaneziene neolitice s-au lansat într-o imitație a culturii vestice. Totusi, practicile lor au fost aparent iraționale. Pentru a primi misteriosul „cargo”, băștinașii au înjghebat avioane de lemn și aeroporturi, au început să își strângă mâinile și să țină flori în glastre, precum europenii, sau să organizeze parade militare, toate folosind tehnologia neolitică. În aceste condiții, cum s-a răspândit oare creștinismul ca ritual și credințe asociate cu culturile „cargo” în Melanezia?

Radu Umbreș îmbină perspective din antropologia cognitivă și cea social-culturală, pentru a răspunde la această întrebare.

Prezentarea propune o explicație bazată pe intersecția dintre mecanisme psihologice evoluate pentru imitația culturală și structuri de putere și cunoaștere specifice contactului cultural între puterile coloniale și colonizați.

Intrarea este liberă.

 




 


  


înapoi la pagina principală
 
inchis