Catre Tur Virtual
Muzeul de la Şosea
Mereu actual din 1906


Pe baza Decretului Regal nr. 2777 din 13 iulie 1906, semnat de Regele Carol I, Mihail Vlădescu, inspiratul ministru al cultelor din acea vreme, îl numește pe Al. Tzigara-Samurcaș director al Muzeului de Etnografie, de Artă Națională, Artă Decorativă și Artă Industrială, care a funcționat pe locul fostei monetării a statului până în 1912, când se pune piatra de temelie a ceea ce avea să devină clădirea „neo-românească” a Muzeului de la Șosea – cum îl vor alinta multă vreme bucureștenii. Dar finalizarea construcției va aștepta câteva decenii, având de înfruntat adversitățile vremurilor și ale oamenilor. De la începutul secolului al XX-lea și până în prezent, Muzeul de la Șosea a fost însă permanent în actualitate, istoria sa însoțind și reflectând construcția națională și vicisitudinile sale.

Această istorie începe, într-un fel, înainte de înființarea instituțională a muzeului, curând după apariția Principatelor Unite. În această perioadă de început al construcției naționale, Țăranul devine deja o referință simbolică centrală a identității noastre iar cultura țărănească începe să-i intereseze tot mai mult pe orășeni. Pentru a da un impuls „industriei casnice”, ce suferea din pricina concurenței produselor străine (la modă și, în plus, mai ieftine, fiind create industrial), Al. I. Cuza dă în 1863 o ordonanță pentru organizarea unor expoziții în care să intre și produse ale industriei casnice țărănești. Astfel, la 20 mai 1863, se deschide la Obor, sub conducerea lui Ion Ionescu de la Brad, „exposițiunea națională de la Moșii de vite, de flori, de legume, de produse agricole și industriale”. Apar primele colecții private, expoziții naționale și participări ale României la expozițiile universale. Începe să se pună deja problema unui muzeu național, care să adăpostească în special produsele artistice ale poporului român.
„Pentru a schița un arbore genealogic trebuie să desemnezi mai întâi niște strămoși” – nota Irina Nicolau, povestind istoria Muzeului Național al Țăranului Român. Iar acest strămoș îndepărtat a fost Muzeul Național de Antichități (înființat în 1864 de același Al. I. Cuza). Aici se va organiza în 1875, la propunerea lui Titu Maiorescu, „o secțiune deosebită în care să se expună lucrările de artă textilă făcute în țară: îmbrăcăminte, covoare, pânzării, postavuri etc.”. Exponatele vor proveni, în principal, din colecția locotenent-colonelului Dimitrie Pappasoglu, care organizase deja, în 1864, un mic muzeu într-un pavilion al casei sale. O serie de obiecte din colecțiile MȚR datează din acea perioadă.

Aceste prime încercări muzeale se fac însă fără nicio ordine și fără o viziune muzeografică propriu-zisă, ceea ce îl va face pe Tzigara Samurcaș să se întrebe, retoric: „Suntem vrednici de un muzeu național?”. Și să se străduiască o viață întreagă pentru a răspunde afirmativ și a realiza acest deziderat al unui „adevărat muzeu național”.

Prima sa formă este aceea a „Muzeului de Etnografie, de Artă Națională, Artă Decorativă și Artă Industrială” – denumire pe care Tzigara-Samurcaș o considera „prolixă și inutil de complicată”. Viziunea despre menirea și amenajarea unui asemenea muzeu se decantează în timp, fiind exprimată și prin schimbarea denumirii muzeului în „Muzeul de Etnografie și Artă Națională” iar apoi în „Muzeul de Artă Națională Carol I”. Arta țărănească devenise națională !

Muzeul de la Șosea își va continua periplul istoric și după schimbările fundamentale de după cel de al doilea război mondial. Evitând la limită să devină cazarmă a „armatei eliberatoare”, clădirea se va transforma, începînd cu 1953, în Muzeul Lenin-Stalin, apoi al Partidului Comunist Român, a Mișcării Revoluționare și Democratice din România, pentru a ajunge tot mai mult, în ultimii ani de regim comunist, un fel omagiu muzeal al președintelui Nicolae Ceaușescu. Colecțiile vor fi alungate din sediul lor, adunate o vreme în clădirea palatului Știrbey din Calea Victoriei, unde vor alcătui Muzeul de Artă Populară al Republicii Socialiste România sub conducerea lui Tancred Bănățeanu, iar apoi îngrămădite în depozitele Muzeului Satului. Aici vor aștepta, într-o relativă uitare, vremuri mai bune.

Acestea vor veni imediat după revoluția din 1989. Pe 5 februarie 1990, un nou ministru inspirat, Andrei Pleșu, face un nou act întemeietor numindu-l – și la recomandarea insistentă a lui Dan Hăulică – pe pictorul Horia Bernea director al nou (re)înființatului Muzeu al Țăranului Român.
„Începem să facem liste de nume pentru noul muzeu – își aducea aminte Irina Nicolau, una dintre principalele colaboratoare ale lui Horia Bernea, în jurnalul său. Cum să-i spunem? Cum e mai potrivit? Doamne, pentru ce nu am păstrat hârtia ! Știu precis că Horia le numerotase și că ajunsesem la vreo douăzeci și ceva de nume. Muzeul Țăranului Român lui i-a scăpat, dar nu-i plăcea. După câteva ceasuri a fost ales tocmai acest nume care, cel puțin în primii ani, pe mulți i-a enervat. Țăran? Este peiorativ, pretindeau francezii. Român? Este limitativ și politic incorect, pretindeau alții. Mai târziu ne-a părut și nouă rău că nu i-am zis Muzeul Țăranului, pur și simplu.” Iar mai departe: „După un an și ceva, încă ne mai luptăm să adăugăm numelui un subtitlu – Muzeu național de arte și tradiții. Renunțăm. Tot răul spre bine: am fi intrat într-o familie de muzee europene cu care nu avem nimic în comun”.

Într-adevăr, Muzeul Țăranului Român nu este un „muzeu etnografic” în sensul clasic al cuvântului. Chiar dimpotrivă. „Vom studia satul, omul actual, țăranul așa cum este – declara Bernea –, dar vom înțelege ce s-a întâmplat numai dacă avem, bine configurat, în muzeu, ‚modelul’ – satul tradițional”. Deschis la prefaceri și la „timpul prezent” până la a fi scandalos pentru muzeografii clasici, Muzeul Țăranului Român ține deci să păstreze o ancorare fermă și permanentă în acest „model” arhetipal. Numele muzeului poate induce astfel în eroare: nu este vorba despre un „muzeu de societate”, care să prezinte cu fidelitate viața și creația comunităților țărănești din anumite zone și epoci determinate ale țării, ci despre ceea ce Irina Nicolau numea „omul tradițional” iar Gabriel Liiceanu consideră ca fiind „universalitatea de tip uman pe care o reprezintă țăranul”. Muzeul Țăranului Român este astfel muzeul unei spiritualități oarecum atemporale, de care inițiatorii săi au fost în mod evident îndrăgostiți și pe care au propus-o ca un reper posibil pentru lumea actuală .

Această viziune mai degrabă universalistă decât particular-etnografică a adus, de fapt, marea recunoaștere internațională din anul 1996: premiul EMYA pentru muzeul european al anului. Pe de altă parte, prin expozițiile temporare și colecțiile sale vechi dar și recente, prin târgurile sale deja tradiționale și promovarea „produselor țăranului român”, prin activitățile sale cu copiii și, în curând, cu vârstnicii, prin diversitatea acțiunilor sale culturale (lansări de carte și dezbateri, concerte și filme antropologice, colocvii și seri culturale etc.) Muzeul Național al Țăranului Român încearcă să se păstreze permanent în actualitate.
 

Studioul Horia Bernea - Cinema Muzeul Țăranului - Program



20 aprilie - 3 mai 2018


 Vineri, 20 aprilie



FESTIVALUL INTERNAŢIONAL de FILM DaKINO
Biletele sunt puse in vânzare de către organizator

18:00 | ANIVERSAREA

2017, 86’
Regie: Dan Chișu
Distribuție: Mircea Albulescu, Răzvan Vasilescu, Emanuel Pârvu, Simona Bondoc, Emilia Dobrin, Lucian
Ifrim, Andra Chișu, Ingrid Berescu

Zilele Filmului Românesc, Festivalul Internațional de Film Transilvania, 2017
Proiecția va fi urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri cu echipa filmului
20:00- PLEASE STAND BY
2017, 93’
Regie: Ben Lewin
Distribuție: Dakota Fanning, Toni Collette, Alice Eve
Festivalul de Film de la Roma, 2017
Prezentat în proiecție unică în România

Sâmbătă, 21 aprilie

Muzeul la cutie - proiect de educație muzeală pentru copiii cu vârsta între 3-12 ani
11:00 - 13:00 (proiecții Animest, discuție, demonstrație realizare animație)

Ridiculous Wishes / Cele trei dorinţe – Russia 2015, 7’21, dir. Ekaterina Savina 2015
Leviatan and the Fox / Leviatan şi vulpea – Czech Rep. 2015, 7’12, dir. Lenka Božoňová 2015
Let’s Play a Story: the Ant and the Grasshopper / Să ne jucăm de-a greierele şi furnica – Croatia 2015, 6’37, dir. Marina Andree Skop 2015
Dinosaurs: Terrible Lizards / Dinozaurii, şopârle fioroase – UK 2014, 4’40, dir. Joel Veitch and Alex Mallinson2015
Anatole’s Little Saucepan / Tigaia lui Anatole – Franţa 2014, 5’47, r. Eric Montchaud2014
Song of the Lark / Cântecul ciocârliei – Belarus 2014, 6’57, r. Tatiana Kublitskaja 2014
Tulkou – Franţa 2013, 11’00, r. Sami Guellaaï, Mohamed Fadera 2014
The Brave Mother / Mama cea curajoasă – Rusia 2014, 5’37, r. Alexandra Lukina2014
Hypnagogic Hallucination / Halucinaţie hipnagogică – Belgium 2013, 6’30, r.. colectiv (13 adolescenţi) 2014
62 MIN., pentru 6-12 ANI

Intrarea este gratuită atât pentru copii, cât și pentru adulți (în limita locurilor disponibile).
Pentru grupuri mai mari de 10 persoane, este nevoie de rezervarea locurilor la adresa de e-mail: valentina.bacu@muzeultaranuluiroman.ro

FESTIVALUL INTERNAŢIONAL de FILM DaKINO
Biletele sunt puse in vânzare de către organizator


14:00  - Program dedicat Centenarului Marii Uniri. Filme de arhivă dedicate Serbărilor Unirii între 1924-1988
Intrare liberă

15:00 - THE MAN WHO NEVER WAS 1956
103’ Regie: Ronald Neame Distribuție: Gloria Grahame, Clifton Webb, Robert Flemyng Premiul BAFTA Pentru Cel mai bun scenariu- Nigel Balchin, 1957 În proiecție specială la DaKINO

17:30 - HOSTILES
2017, 134’
Regie: Scott Cooper
Distribuție: Scott Shepherd, Rosamund Pike, Christian Bale, Timothée Chalamet
Festivalul Internațional de Film de la Toronto, 2017
Prezentat în proiecție unică în România

20:00 - THE LEISURE SEEKER
2017, 112’
Regie: Paolo Virzì
Distribuție: Helen Mirren, Donald Sutherland, Christian McKay
Nominalizat la Globurile de Aur 2018 pentru Cea mai bună actriță (comedie sau musical)- Helen Mirren
Competiția Oficială, Festivalul de Film de la Veneția, 2017
Prezentat în premieră în România

Duminică, 22 aprilie

FESTIVALUL INTERNAŢIONAL de FILM DaKINO
Biletele sunt puse in vânzare de către organizator

13:30  - Competiție Scurtmetraj 1 (R)
15:30  - Competiție Scurtmetraj 2 (R)
17:30 - Competiție Scurtmetraj 3 (R)
20:15 - C'EST LA VIE! / LE SENS DE LA FÊTE

2017, 115’
Regie: Olivier Nakache & Eric Toledano
Distribuție: Jean-Pierre Bacri, Jean-Paul Rouve, Gilles Lellouche, Vincent Macaigne
Festivalul Internațional de Film de la Toronto, 2017
Prezentat în premieră în România





Luni, 23 aprilie

Nu se proiectează filme

Marţi, 24 aprilie

18:00 | In the Fade (Aus dem Nichts)
Regie: Fatih Akin, 2017, Germania/Franţa, dramă, crimă, 106’
Interzis minorilor sub 18 ani (IM-18)
Distribuitor: Independenţa Film

20:15 | Cu drag, Van Gogh/Loving Vincent
Regie: Hugh Welchman/Dorota Kobiela, 2017, Marea Britanie/Polonia, animaţie, biografic, crimă, 94’
Distribuitor: Asociaţia Follow Art





Miercuri, 25 aprilie

18:00 | Cu drag, Van Gogh/Loving Vincent
Regie: Hugh Welchman/Dorota Kobiela, 2017, Marea Britanie/Polonia, animaţie, biografic, crimă, 94’
Distribuitor: Asociaţia Follow Art

20:00 | România neîmblânzită
Regie: Tom Barton Humphreys, 2018, România, documentar, 90’
Audienţă generală (AG)
Distribuitor: Transilvania Film





Joi, 26 aprilie

Muzeul la cutie - proiect de educație muzeală pentru copii cu vârsta între 3-12 ani

10:30 – 12:00 (proiecții Animest, discuție, demonstrație realizare animație)
Ridiculous Wishes / Cele trei dorinţe – Russia 2015, 7’21, dir. Ekaterina Savina 2015 Leviatan and the Fox / Leviatan şi vulpea – Czech Rep. 2015, 7’12, dir. Lenka Božoňová 2015
Let’s Play a Story: the Ant and the Grasshopper / Să ne jucăm de-a greierele şi furnica – Croatia 2015, 6’37, dir. Marina Andree Skop 2015
Dinosaurs: Terrible Lizards / Dinozaurii, şopârle fioroase – UK 2014, 4’40, dir. Joel Veitch and Alex Mallinson2015
Anatole’s Little Saucepan / Tigaia lui Anatole – Franţa 2014, 5’47, r. Eric Montchaud2014
Song of the Lark / Cântecul ciocârliei – Belarus 2014, 6’57, r. Tatiana Kublitskaja 2014
Tulkou – Franţa 2013, 11’00, r. Sami Guellaaï, Mohamed Fadera 2014
The Brave Mother / Mama cea curajoasă – Rusia 2014, 5’37, r. Alexandra Lukina2014
Hypnagogic Hallucination / Halucinaţie hipnagogică – Belgium 2013, 6’30, r.. colectiv (13 adolescenţi) 2014
 62 MIN., Pentru 6-12 ANI

18:00 | România neîmblânzită
Regie: Tom Barton Humphreys, 2018, România, documentar, 90’
Audienţă generală (AG)
Distribuitor: Transilvania Film

20:00 | In the Fade (Aus dem Nichts)
Regie: Fatih Akin, 2017, Germania/Franţa, dramă, crimă, 106’
Interzis minorilor sub 18 ani (IM-18)
Distribuitor: Independenţa Film





Vineri, 27 aprilie

Muzeul la cutie - proiect de educație muzeală pentru copii cu vârsta între 3-12 ani

10:30 – 12:00 (proiecții Animest, discuție, demonstrație realizare animație)

Paper Polymals / Animale de hârtie – Germany 2016, 3’54, dir. Waldemar Schmidt 2017
She’s Got the Blush /Lotte e timidă – Belgium 2016, 5’15, dir. Els Decaluwe 2017
The Flying Boy / Băiatul zburător – Russia 2014, 6’24, dir. Eugenia Zhirkova 2015
Piccolo Concerto  - Germania, 6`, dir. Ceylan Beyoglu, 2016
Tower / Turnul – Latvia 2014, 8’00, dir. Janis Cimmermanis 2015
Prince Ki-Ki-Do, The Swamp Monster / Prinţul Ki-Ki-Do şi monstrul din mlaştină – Slovenia 2014, 4’10, dir. Grega Mastnak 2015
Please frog, just one sip/ Te rugăm, broască, măcar o picătură – Africa de Sud, 9`55, dir.  Diek Grobler, 2016
Hey Deer! – Ungaria, 6`17, dir.  Örs Bárczy, 2015
SuperBot – A Magnifying Mess / SuperBot – sub lupă totul e mai mare – Argentina 2013, 3’17, r. Pablo Alberto Díaz, Gervasio Rodriguez Traverso 2014
Balloona Laguna – Germania 2014, 6’35, r. Matisse Gonzalez 2014
 60 MIN., pentru categoria 3-6 ANI




 


AMERICAN INDEPENDENT FILM FESTIVAL
ediţia a 2-a
27 aprilie - 3 mai


Biletele sunt puse in vânzare de către organizator

Vineri, 27 aprilie

17:30 | FACES (Acces gratuit în limita locurilor disponibile)
de John Cassavetes, (1968, 2h 10 min) Nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu, 1969 Introducere de Cristian Tudor Popescu si Andrei Tanasescu
20:30 | THE RIDER
de Chloé Zhao, (2017, 1h 44 min). Premiul C.I.C.A.E. Cannes 2017. Introducere de Andrei Tanasescu

Sâmbătă, 28 aprilie

16:00 | SHADOWS (Acces gratuit în limita locurilor disponibile)
de John Cassavetes, (1959, 1h 27min) Festivalul de film de la Veneția 1960. Cu introducere
18:30 | MENASHE
de Joshua Z Weinstein, (2017, 1h 22 min) Sundance Film Festival, 2017 . Cu introducere
20:30 | LUCKY
de John Carroll Lynch, (2017, 1h 28 min) SXSW Film Festival, 2017
Premiul Juriului Ecumenic, Locarno 2017. Cu introducere

Duminică, 29 aprilie

15:30 | GLORIA (Acces gratuit în limita locurilor disponibile )
de John Cassavetes, (1980, 2h 3 min) Leul de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Veneția. Cu introducere
18:00 | AN EVENING WITH BEVERLY LUFF LINN
de Jim Hosking, (2017, 1h 48 min) Sundance Film Festival 2018. Cu introducere
20:30 | LADY BIRD
de Greta Gerwig, (2018, 1h 34 min) Globul de Aur pentru Cel mai bun film și cea mai bună actriță, 2018

Luni, 30 aprilie

17:30 | THE KILLING OF A CHINESE BOOKIE (Acces gratuit în limita locurilor disponibile)
de John Cassavetes, (1976, 2h 15 min). Cu introducere
20:30 | CERTAIN WOMEN
de Kelly Reichardt, (2016, 1h 47 min). Cu introducere

Marți, 1 mai

18:00 | THE SHOOTING (Acces gratuit în limita locurilor disponibile )
de Monte Hellman, (1968, 1h 22 min)
Introducere de Kent Jones
20:30 | WONDER WHEEL
de Woody Allen, (2017, 1h 41 min) Premiul pentru cea mai bună actriță, Hollywood Film Awards 2017
Introducere de Irina Margareta Nistor

Miercuri, 2 mai

17:00 | A WOMAN UNDER THE INFLUENCE ( Acces gratuit în limita locurilor disponibile )
de John Cassavetes, (1974, 2h 35 min) Globul de Aur pentru cea mai bună actriță, 1975
Introducere de Kent Jones
20:30 | GOLDEN EXITS
de Alex Ross Perry, (2017, 1h 34 min) Sundance Film Festival, 2017

Joi, 3 mai

18:30 | BRUCE CONNER (Acces gratuit în limita locurilor disponibile)
Introducere de Kent Jones
20:30 | WONDERSTRUCK
"de Todd Haynes, (2017, 1h 56 min) Nominalizat Palm d'Or, Cannes 2017
Introducere de Irina Margareta Nistor






-----------------------------

Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea 

Strada Monetăriei nr. 3, Sector 1, în incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român
tel. 021.317.96.60


Bilet întreg - 10 lei
Bilet redus (elevi, studenți și pensionari) - 7 lei
Biletele se pot cumpăra și în avans, de pe eventbook.ro

 

 


 
inchis