Catre Tur Virtual
HORIA BERNEA

Unul dintre cei mai mari pictori români contemporani, ale cărui expoziţii în ţară şi în străinătate au rămas ca repere permanent actuale în domeniu. Din 1990 până la moartea sa în 2000 a fost director al Muzeului Ţăranului Român. A fondat un stil aparte în etnomuzeografia europeană, pe care îi plăcea să îl numească muzeologie născândă, pâlpâitoare.

De la el am învăţat că nu trebuie să te grăbeşti sau să te încăpăţânezi atunci când vrei să pui în operă un proiect. Mai întâi te gândeşti bine, să vezi dacă ideea iniţială e corectă. Nimeni nu ştia mai bine ca el să vadă. Apoi te sfătuieşti cu alţii, de preferinţă cu cei despre care ştii că au păreri diferite de ale tale. Apoi încerci să ţii cont de toate remarcile, argumentând dacă le respingi, sau înglobându-le în proiect, dacă crezi că îl pot îmbogăţi. Apoi aştepţi, adică gestezi, pregătind iluminarea. Pentru Horia Bernea, iluminarea însemna convingerea că ideea era convergentă cu credinţa - asumat şi liber creştină. Abia atunci, proiectul putea începe aventura punerii în operă. Şi abia atunci se petrecea minunea coagulării echipei. Încă nu am cunoscut pe altcineva atât de capabil să construiască mici familii punctuale cu oameni care nu sunt decât oameni, şi să le transforme slăbiciunile în creativitate, complexele - în stil personal, frustrările - într-un nou entuziasm şi veleităţile - în dorinţă de afirmare colectivă.

Nu se temea să şocheze, să irite, să incite. Ne-a contaminat de îndrăzneală, adresându-ne întrebări dificile - ce vezi aici? ce crezi despre asta? ce înţelegi? de ce nu-ţi place? – sau invitându-ne să-l contrazicem. Nu a fost şi nu e uşor. Dar nimic din ce facem la muzeu sub aripa lui nu e uşor.

Ioana Popescu

NOSTALGIA APLICATĂ




Cu ocazia Președinției României la Consiliul UE, Ambasada Republicii Serbia din București și Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă joi, 6 iunie 2019, ora 17.30, la deschiderea expoziției de fotografie Nostalgia aplicată, reprezentând orașele Belgrad și București.
Această ediție a expoziției Nostalgia aplicată este organizată cu ocazia Președinției României la Consiliul UE de către Ministerul Integrării Europene al Republicii Serbia, în cooperare cu Ministerul Afacerilor Externe al României.

Autorul din Serbia, Mitar Mitrović, a vizitat Bucureștii în luna mai a acestui an și a fotografiat locuri, evenimente, scene și oameni care i-au amintit de Belgrad. În același timp, autorul din România, Petruț Călinescu, a vizitat capitala Belgrad și a fotografiat orașul și locuitorii săi, folosind obiectivul fotografului nostalgic. Fotografiile pe care le-au făcut Mitar și Petruț alcătuiesc expoziția Nostalgia aplicată.
Proiectul Nostalgia aplicată este conceput ca o serie de expoziții comune de fotografii a doi fotografi, unul din Serbia și unul din țara care deține președinția Consiliului UE. Ideea principală este ca, și în acest fel, să se stimuleze schimbul cultural dintre cele două țări, precum și să se promoveze valorile europene și colaborarea Serbiei cu țările membre UE. Această expoziție reprezintă una dintre activitățile de comunicare susținute de către Ministerului Integrării Europene al Republicii Serbia.

Mitar MITROVIĆ
Mitar Mitrović, autor de fotografie de presă și documentară, a absolvit Școala Superioară Politehnică la Belgrad, secția design industrial. Fotografiile sale surprind momente ale activităților din viața de zi cu zi a omului obișnuit, izvor nesecat de inspirație. Până acum a avut trei expoziții individuale, Discarded pieces – Lucrări abandonate, la galeria Proces, Iz dvojke u iks – Din doi în X, la Centrul de Cultură Vlada Divljan și Impresionizam - Impresionismul la Centrul de Cultură Grad, dar și numeroase expoziții de grup.
Fotograf premiat, care, printre altele, în anul 2017 a primit premiul pentru cea mai bună fotografie de presă Press photo Serbia. Momentan lucrează ca foto-reporter și redactor la Casa de Presă Ringier Axel Springer.

Petruț CĂLINESCU
Petruț Călinescu este un fotograf și videograf documentarist din București, România. Este reprezentat de agențiile Panos Pictures și Iaif Agentur. În prezent, este freelancer și co-fondator al Centrului de Fotografie Documentară care urmărește producerea, stimularea și promovarea celor mai reușite proiecte de fotografie documentară din România. Dintre proiectele personale recente ale lui Petruț, menționăm: Mândrie și Beton, Marea Neagră, Periferia B.
Fotografiile lui Petruț au fost publicate în diverse ziare și reviste din străinătate – de la Sunday Times Magazine, Businessweek și New York Times Lens. De asemenea, a lucrat pentru diverși clienți din zona ONG-urilor și a companiilor comerciale: Orange, Ericsson, Renault, Robert Bosch și Discovery Channel. Petruț este câștigătorul unor premii de fotografie internaționale, printre cele mai recente numărându-se: Documentary Award/Humanity Photo Awards în China, sprijinit de UNESCO și Honorable Mention/ China International Press Photo award în 2015.

Expoziția va putea fi vizitată la Sala Irina Nicolau, până pe 16 iunie 2019, de marți până duminică, între orele 10 și 18.
Intrarea este liberă.

 


înapoi la pagina principală
 
inchis