Catre Tur Virtual
Am fost pus şi poate că mi-a dat Dumnezeu acest dar, să fac un muzeu despre ceva vechi. A face un muzeu în sensul de a-l intui, a-l imagina, a-i da duh.



Am pus în centrul muzeului nostru „icoana” ţăranului şi în titlul său cuvîntul ţăran. Sunt dominat de credinţa puternică în valorile artei ţărăneşti, în valabilitatea ei şi de respectul pentru aceşti oameni care n-au ştiut să se apere.


Când ai de conceput un muzeu care a mai existat, într-o clădire care există şi cu un patrimoniu în cea mai mare parte strâns de înaintaşi... Vezi îndelung obiecte, şi obiecte, şi cărţi, şi cărţi şi te gândeşti la un muzeu ce ţi-ar place să-l vezi, compus din aceste lucruri, apoi te gândeşti la clădire, la locul ei în Bucureşti, la sălile ei... Începi să-ţi propui teme posibile, teme ce-ar putea trăi într-un astfel de spaţiu "cântate" de obiectele ascunse în depozit. Obiectele au o multitudine de legături posibile, trebuie să elimini mult, să ajungi la două-trei ipostaze viabile ce le înlănţuie pe toate; apoi revezi patrimoniul, revezi fotografii, asculţi muzică şi începi să elimini gândindu-te la o temă.

Te gândeşti mereu la tot ce-a fost distrus în această ţară, la ce are nevoie, la ce poţi face, la ce răspunde unei nevoi esenţiale a omului de azi (cu sau fără voia şi ştiinţa lui). Revezi obiecte şi se configurează o temă vastă, dar lipsită de echivoc: Crucea. Am considerat că e bine să inaugurăm sălile de muzeu, în noul muzeu, muzeu "al ţăranului", cu o expunere senină, amplă ca mesaj şi echilibrată ca stil. După decenii de enorme distrugeri cauzate ţărănimii de comunism, ar fi părut necesară o expunere "politică" şi dură, un bilanţ al ororilor petrecute cu satul românesc. Nu am luat-o pe acest drum, justificat, dar plin de verdicte, un drum presărat de tensiuni şi adversităţi. Nu era nici foarte creştinesc răspunsul în chip de răzbunare al noului muzeu! Am fi început noua viaţă printr-un semn trist şi sub lumina neagră a răzbunării. Crucea era tema cea mai potrivită, mai plină de viaţă ce o puteam găsi. De ce să demonstrăm omniprezenţa crucii? Pentru ca oamenii să tragă concluzia că nu pot trăi fără cruce...


Noi facem aici un gest public, simţim nevoia să afirmăm CRUCEA într-un moment cum este cel prezent. A opta pentru această temă este, cum ziceam, o mărturisire. Înseamnă să reafirmi omniprezenţa crucii, importanţa şi puterea ei în ziua de astăzi, într-o lume rătăcită, secularizată şi îndrăcită de multe ori. Este un act militant. În cazul nostru este un act militant.


Cum se transformă un act de mărturisire într-o muzeografie mărturisitoare? Creând o muzeografie care se adresează în primul rând inimii. Se adresează mult mai tare unui afect inteligent, să zicem, decât raţiunii uscate.

O muzeografie organică urmăreşte rânduiala, nu ordinea.

Ceea ce am făcut şi vrem să continuăm a face în Muzeul Ţăranului nu are nimic de-a face cu jocul gratuit, cu anumite fenomene "de graniţă" din lumea contemporană cum ar fi "instalaţiile", montajele etc., chiar dacă există elemente exterioare comune. Ceea ce le diferenţiază categoric este elementul dat, patrimoniul, care e tiranic în acţiunea sa, dar pe care cu dragoste şi cunoaştere îl "îmblânzim", dând senzaţia unei mişcări uşoare şi graţioase, cu toată tensiunea ce apare pe parcursul discursului.


Un muzeu în stare permanent născândă cu o dispoziţie care să permită un perpetuu început.

Caracter experimental. Nu experiment în sens de joacă, ci dorinţă de aprofundare lipsită de suficienţa ştiutului. O privire proaspătă asupra fenomenului. Povara tradiţiei, nu povara poncifelor.


Se poate face o paralelă între modul cum e conceput experimentul ştiinţific în ştiinţa modernă şi muzeu. Aceeaşi izolare într-un mediu neutru, aceeaşi falsificare impusă de disciplina experimentului...


Spuneam şi altădată că mi-e teamă de un plan riguros, cum îmi este teamă de planuri când pictez. O formalizare prea precisă sărăceşte. Un plan riguros, în muzeografia pe care o caut, este inutil.



Da, eu, care citesc etichetele dintr-un muzeu pe care nu l-am mai văzut, aici voi folosi puţine etichete. Obiectele vor fi legate între ele prin relaţii pe care etichetele le-ar tulbura.

Pentru o asemenea muzeografie, esenţiale par să fie conceptele de articulaţie "tare" şi articulaţie "slabă". Un război de ţesut, de pildă, e un obiect puternic, impresionant prin materialitatea lui şi prin coerenţa formală, prin exprimarea limpede a funcţiei lui. El poate fi clasat, de aceea, în zona articulaţiilor "tari", a evidenţelor general percepute şi va fi utilizat atunci când avem nevoie să articulăm un complex de subansambluri: diverse unelte auxiliare legate de ţesut, ţesături de orice fel. El poate articula două spaţii aparent lipsite de legătură cauzală sau utilitară.

Articulaţia "slabă" poate fi, de pildă, o componentă a războiului de ţesut, precum spata. Un asemenea obiect devine activ când vrem să evocăm registre mai subtile. Ea va putea fi utilizată atunci când organizăm un spaţiu în jurul ideii de construcţie sau de ierarhie. Articulaţia slabă leagă mai bine două sau mai multe unităţi prin chiar discreţia şi slăbiciunea ei.


Sistemul de relaţii care se creează între obiecte este mai aproape de zona muzicală decât am bănuit. Expunerea trebuie să cânte. Obiectele trebuie să interacţioneze armonic.

Este nevoie de urechi bune pentru a auzi ce "vorbeşte" obiectul. Pentru a înţelege limbajul obiectului trebuie să fi avut o lungă experienţă în domeniul vizualului, dar şi al istoriei şi spiritualităţii omului care s-a aflat în relaţie cu obiectul pe care vrei să-l evoci. Dacă ai un astfel de auz şi dacă ai curajul să-ţi asculţi urechea, atunci obiectele sunt cele care dictează soluţiile de expunere. Dar trebuie să înveţi să faci ascultare.

Un subansamblu poate fi mai important decât întregul şi un gest mai important decât o demonstraţie.

Modul de prezentare înseamnă o atitudine faţă de obiect. Contează, în fond, ce îi ceri obiectului.

În muzeu, după obiect mi se pare important gestul. Dacă rulez un ştergar pe un sul de carton şi îl prezint într-o cutie este una, şi dacă îl prind pe perete, în aşa fel încât să pară bătut în cuie, este alta. Şi eu cred că trebuie să existe un gest cheie care să le însumeze pe toate, gestul prin care dăm valoare obiectelor, prin care le declarăm patrimoniu.

Excluderea evidentului, a explicitului, a excesivului; negarea apropierii obişnuite, a locurilor comune.


Tatonare fără formulări precise. Puse în formulă, lucrurile îşi pierd energia latentă. Un exces de formalizare în cadrul discursului muzeal poate duce până la distrugerea obiectului.

Simplitate, şi nu orgoliul aspiraţiei spre perfecţiune. Mult firesc şi supunere faţă de obiect.

Ce înseamnă cu adevărat major şi minor?


Muzeologia operează cu reguli bazate pe constantele percepţiei şi pe mode. Ea ar putea deveni un mod de înţelegere generală. Atunci muzeificarea ar înceta să mai fie o metodă, un mecanism anihilant, o reţetă.


Muzeologia apofatică, negativă, este, în acelaşi timp, "muzeologie concretă" în sensul în care discursul trebuie să acţioneze "slab", subtil, fragil, în favoarea lucrurilor, care sunt "simboluri emotive" şi riscă, prin procesul muzeificării, să se usuce... Pentru a transmite toată încărcătura sa, un "simbol emotiv", cum sunt lucrurile făcute de omul tradiţional, e nevoie ca el să fie lăsat destul de liber, puţin incorporat unui discurs abstract. Omul nededublat nu "producea", ci năştea obiecte, deci tot ce făcea ar putea fi un simbol emotiv pentru noi.


Nu este iraţional deloc ce fac. Se înscrie într-o poetică a muzeografiei, eventual. Există o poetică a arhitecturii; pentru ce n-ar exista o poetică a muzeografiei?



(fragmente din "Câteva gânduri despre cantitati, mentalitate si încrucisare", Horia Bernea, Mapa CRUCEA, Muzeul Taranului Român, 1993)


UNDERCLOUD 2020





Festivalul de Teatru Independent de Orice, UNDERCLOUD


Cea de-a 13-a ediție a UNDERCLOUD – Festival de Teatru Independent de Orice va avea loc anul acesta, în perioada 11 - 18 august, în aer liber, în curtea Muzeului Național al Țăranului Român și în grădina Muzeului de Istorie Naturală „Grigore Antipa”. Pe durata celor 8 zile, spectatorii vor avea șansa de a vedea un program complex, adresat atât adulților cât și copiilor, respectând măsurile impuse pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2.


În fiecare dimineață, micii spectatori se pot bucura de secțiunea MiniCloud. Între 11 și 15 august, în curtea Muzeului Țăranului, vor avea loc o serie de ateliere de teatru pentru copii, necesare dezvoltării nu doar cognitivă, cât și socială și emoțională a generației tinere. Iar între 11 – 18 august, Marian Râlea revine în rolul Magicianului pentru o serie de spectacole create special pentru UNDERCLOUD, „Cetatea Poveștilor”, ce sunt adresate copiilor între 3 și 14 ani, dar la care sunt bineveniți și bunicii, părinții sau frații/surorile mai mari. 

Timp de 7 zile se construiește cu sârg la cetatea poveștilor, punând cărămidă peste cărămidă pentru a crea castelul preferat al tuturor copiilor. Spectatorii aleg personajele care Merită să intre în cetate, fie că sunt eroii din povești, ajutoarele lui Făt-Frumos sau chiar adversarii cei mai înverșunați. Judecând drept fiecare personaj în parte, poate o să avem surpriza să aflăm că lupul este de fapt victima căpriței sau că vulpea a avut întotdeauna intenții bune în privința ursului. În cea de-a 8-a zi, când construcția va fi finalizată, cetatea va ține un carnaval unde ilenele cosânzene și feții frumoși vor cânta și dansa alături de personajele alese în zilele trecute.Spectacolele sunt programate zilnic în grădina Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”. 

Serile UNDERCLOUD sunt dedicate secțiunii BestOf, ce reunește cele mai îndrăgite spectacole premiate de-a lungul anilor în festival, printre care BABEL – câștigătorul Premiului „Undercloud” la ediția a X-a, BASMA CURATĂ, câștigător al Premiului Juriului în 2019, CU CE VĂ SERVESC? ce le aduce pe scena UNDERCLOUD pe Maia Morgenstern, Rodica Mandache și Chris Simion-Mercurian, iar pe Oana Pellea o vom putea vedea în EFECTUL RAZELOR GAMA ASUPRA CRĂIȚELOR LUNATICE (Premiul Under any Cloud în 2017). Publicul va mai putea viziona și câștigătorul Premiului Under any Cloud din 2015, spectacolul ARTĂ în regia și adaptarea lui Cristi Juncu, cu Vlad Zamfirescu, Șerban Pavlu și Gheorghe Ifrim, CARPATHIAN GARDEN, Cel mai bun spectacol la Undercloud 2014 și OMUL PERNĂ, spectacol câștigător a 4 premii în 2016 iar cel mai bun actor din 2019, Marian Râlea, va urca pe scenă alături de Dana Rogoz, Ionuț Vișan și Florentina Ţilea în PROOF, o producție unteatru în regia lui Andrei si Andreei Grosu.


Undercloud mai aduce în 2020 și performance-uri lectură: „Mai drăguț decât Dostoievski” (o lectură după Nora Iuga și Angela Baciu, în dramatizarea lui Chris Simion-Mercurian cu Maia Morgenstern și Carla-Maria Teaha – urmat de o discuție cu cele două autoare: Nora Iuga și Angela Baciu), „Noaptea de foc” (lectură-performance cu Marius Manole, după romanul lui Eric-Emmanuel Schmitt), „Cum am dresat un melc pe sânii tăi” (piesă scrisă de dramaturgul Matei Vișniec, un „performance reading” în filigran poetic, creat de două femei – actrița Carla Maria Teaha împreună cu regizoarea Mariana Cămărășan) și „Nebunul” (după romanul lui Savatie Baștovoi, punctul de pornire al spectacolului performance cu Antoaneta Cojocaru, în dramatizarea și regia Chris Simion – Mercurian cu suport video semnat Bogdan Botofei).

În perioada pandemiei, artiștii independenți din România au creat spectacole de teatru online, a căror temă surprinde starea prin care am trecut cu toții. UNDERCLOUD prezintă publicului „Instrucțional pentru singurătate”, o serie teatrală online interactivă în care participanții sunt instruiți în arta de a scoate ce este mai bun din propria singurătate. Cele trei instrucționale îi au ca protagoniști pe actorii Marius Manole (101. Cum să te întâlnești cu tine însuți, r: France-Elena Damian), Katia Pascariu (102. Cum să dormi cât îți propui, r: Tamilla Woodard) și Matei Chioariu (103. Cum să rezolvi camerele singurătății, r: Ana Mărgineanu).

„Work. No Travel”, spectacolul regizat la Teatrul Replika de Bobi Pricop, îndeamnă la solidarizare cu toți cei care migrează în căutarea unui loc de muncă. Spectacolul, cu Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) și Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean (actori), scanează fragmente din vieți trăite în nesiguranță și alienare, vieți improvizate care ajung să însemne un singur lucru: bani trimiși acasă pentru familie.
Toate evenimentele UNDERCLOUD vor avea loc respectând măsurile impuse pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2.

Biletele pentru spectacolele UNDERCLOUD se găsesc online, pe Eventbook și mystage.ro.

Spectatorii festivalului UNDERCLOUD pot beneficia și anul acesta de tradiționala ofertă „1+1”. Oricine achiziționează bilete cu un card Raiffeisen Bank primește 1 bilet gratuit la unul cumpărat, pentru orice spectacol #UNDERCLOUD13! Această ofertă este disponibilă exclusiv în Librăria Humanitas Magheru, Librăria Humanitas Kretzulescu și Librăria Humanitas de la Cişmigiu.

Mai multe detalii despre spectacolele #UNDERCLOUD13 și programul festivalului se găsesc pe www.undercloud.ro, pe facebook.com/undercloudfestival și instagram.com/undercloudfestival.


UNDERCLOUD este creat și organizat de Asociația UNDERCLOUD.
Finanțat de Ministerul Culturii.
Sponsori: Raiffeisen Bank, Staropramen, CBRE, Aqua Carpatica, Sâmburești,
Susținut de: Euromedia, Nespresso, Red Bull, Idea Clean Zone, Kasper.
Parteneri instituționali: Teatrul Metropolis, Teatrul Bulandra, Creart, Teatrelli, PMB.
Găzduit de: Muzeul Național al Țăranului Român, Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”.
Aplaudat de Radio Guerrilla din 2008.
Parteneri media: Adevărul, Historia, Dilema Veche, Zile și Nopți, Ringier, Music Channel, Itsy Bitsy, IQads, Ziarul Metropolis, Liternet, urban.ro, Click ! pentru femei, Eva, Catchy, acasa.ro, suntparinte.ro, Munteanu.

 

------
UNDERCLOUD a fost creat în 2008 și este primul festival de teatru independent din România. Din 2014 se desfăşoară sub egida programului Europe for Festivals. Festivals for Europe, un important certificat internaţional atribuit de Comisia Europeană şi Asociaţia Festivalurilor din Europa.



PROGRAM UNDERCLOUD 2020 - MUZEUL NAŢIONAL AL ŢĂRANULUI ROMÂN



BABEL
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/babel-2/
Marți, 11 august, 20:00 și 22:00

CU CE VĂ SERVESC?
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/cu-ce-va-servesc-4/
Miercuri, 12 august, ora 21:00

ARTĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/arta/
Joi, 13 august, ora 21:00

CARPATHIAN GARDEN
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/carpathian-garden-4/
Vineri, 14 august, ora 21:00

OMUL PERNĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/omul-perna-3/
Sâmbătă, 15 august, ora 21:00

PROOF
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/proof-2/
Duminică, 16 august, ora 20:00

BASMA CURATĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/basma-curata-3/
Duminică, 16 august, ora 22:30

EFECTUL RAZELOR GAMMA ASUPRA CRĂIȚELOR LUNATICE
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/efectul-razelor-gamma-asupra-craitelor-lunatice-2/
Luni, 17 august, ora 21:00

BASMA CURATĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/basma-curata-3/
Marți, 18 august, ora 21:00

Lectură-performance

Muzeul Naţional al Țăranului Român

NOAPTEA DE FOC
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/noaptea-de-foc-spectacol-lectura/
Muzeul Țăranului Român, vineri, 14 august, ora 22:30

 

MINICLOUD

Ateliere de teatru pentru copii cu Alma Costin

Muzeul Naţional al Țăranului Român

Atelier role-playing
Marți, 11 august, ora 10:00

Atelier de Dicție
Miercuri, 12 august, ora 10:00

Atelier de dezvoltare emoțională
Joi, 13 august, ora 10:00

Atelier de coordonare motrică
Vineri, 14 august, ora 10:00

Atelier de improvizație
Sâmbătă, 15 august, ora 10:00


ONLINE:


INSTRUCȚIONAL PENTRU SINGURĂTATE
CUM SĂ DORMI CÂT ÎȚI PROPUI, cu KATIA PASCARIU
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/instructional-pentru-singuratate-katia-pascariu/

Marți, 11 august, ora 20:30
CUM SĂ TE ÎNTÂLNEȘTI CU TINE ÎNSUȚI, cu Marius Manole
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/instructional-pentru-singuratate-cum-sa-te-intalnesti-cu-tine-insuti/

Miercuri, 12 august, ora 20:30
● CUM SĂ REZOLVI CAMERELE SINGURĂTĂȚII, cu MATEI CHIOARIU
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/instructional-pentru-singuratate-cum-sa-rezolvi-camerele-singuratatii/

Joi, 13 august, ora 20:30
WORK. NO TRAVEL, regia: Bobi Pricop
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/work-no-travel/
Luni, 17 august, ora 22:00






 





înapoi la pagina principală
 
inchis