Catre Tur Virtual
Am fost pus şi poate că mi-a dat Dumnezeu acest dar, să fac un muzeu despre ceva vechi. A face un muzeu în sensul de a-l intui, a-l imagina, a-i da duh.



Am pus în centrul muzeului nostru „icoana” ţăranului şi în titlul său cuvîntul ţăran. Sunt dominat de credinţa puternică în valorile artei ţărăneşti, în valabilitatea ei şi de respectul pentru aceşti oameni care n-au ştiut să se apere.


Când ai de conceput un muzeu care a mai existat, într-o clădire care există şi cu un patrimoniu în cea mai mare parte strâns de înaintaşi... Vezi îndelung obiecte, şi obiecte, şi cărţi, şi cărţi şi te gândeşti la un muzeu ce ţi-ar place să-l vezi, compus din aceste lucruri, apoi te gândeşti la clădire, la locul ei în Bucureşti, la sălile ei... Începi să-ţi propui teme posibile, teme ce-ar putea trăi într-un astfel de spaţiu "cântate" de obiectele ascunse în depozit. Obiectele au o multitudine de legături posibile, trebuie să elimini mult, să ajungi la două-trei ipostaze viabile ce le înlănţuie pe toate; apoi revezi patrimoniul, revezi fotografii, asculţi muzică şi începi să elimini gândindu-te la o temă.

Te gândeşti mereu la tot ce-a fost distrus în această ţară, la ce are nevoie, la ce poţi face, la ce răspunde unei nevoi esenţiale a omului de azi (cu sau fără voia şi ştiinţa lui). Revezi obiecte şi se configurează o temă vastă, dar lipsită de echivoc: Crucea. Am considerat că e bine să inaugurăm sălile de muzeu, în noul muzeu, muzeu "al ţăranului", cu o expunere senină, amplă ca mesaj şi echilibrată ca stil. După decenii de enorme distrugeri cauzate ţărănimii de comunism, ar fi părut necesară o expunere "politică" şi dură, un bilanţ al ororilor petrecute cu satul românesc. Nu am luat-o pe acest drum, justificat, dar plin de verdicte, un drum presărat de tensiuni şi adversităţi. Nu era nici foarte creştinesc răspunsul în chip de răzbunare al noului muzeu! Am fi început noua viaţă printr-un semn trist şi sub lumina neagră a răzbunării. Crucea era tema cea mai potrivită, mai plină de viaţă ce o puteam găsi. De ce să demonstrăm omniprezenţa crucii? Pentru ca oamenii să tragă concluzia că nu pot trăi fără cruce...


Noi facem aici un gest public, simţim nevoia să afirmăm CRUCEA într-un moment cum este cel prezent. A opta pentru această temă este, cum ziceam, o mărturisire. Înseamnă să reafirmi omniprezenţa crucii, importanţa şi puterea ei în ziua de astăzi, într-o lume rătăcită, secularizată şi îndrăcită de multe ori. Este un act militant. În cazul nostru este un act militant.


Cum se transformă un act de mărturisire într-o muzeografie mărturisitoare? Creând o muzeografie care se adresează în primul rând inimii. Se adresează mult mai tare unui afect inteligent, să zicem, decât raţiunii uscate.

O muzeografie organică urmăreşte rânduiala, nu ordinea.

Ceea ce am făcut şi vrem să continuăm a face în Muzeul Ţăranului nu are nimic de-a face cu jocul gratuit, cu anumite fenomene "de graniţă" din lumea contemporană cum ar fi "instalaţiile", montajele etc., chiar dacă există elemente exterioare comune. Ceea ce le diferenţiază categoric este elementul dat, patrimoniul, care e tiranic în acţiunea sa, dar pe care cu dragoste şi cunoaştere îl "îmblânzim", dând senzaţia unei mişcări uşoare şi graţioase, cu toată tensiunea ce apare pe parcursul discursului.


Un muzeu în stare permanent născândă cu o dispoziţie care să permită un perpetuu început.

Caracter experimental. Nu experiment în sens de joacă, ci dorinţă de aprofundare lipsită de suficienţa ştiutului. O privire proaspătă asupra fenomenului. Povara tradiţiei, nu povara poncifelor.


Se poate face o paralelă între modul cum e conceput experimentul ştiinţific în ştiinţa modernă şi muzeu. Aceeaşi izolare într-un mediu neutru, aceeaşi falsificare impusă de disciplina experimentului...


Spuneam şi altădată că mi-e teamă de un plan riguros, cum îmi este teamă de planuri când pictez. O formalizare prea precisă sărăceşte. Un plan riguros, în muzeografia pe care o caut, este inutil.



Da, eu, care citesc etichetele dintr-un muzeu pe care nu l-am mai văzut, aici voi folosi puţine etichete. Obiectele vor fi legate între ele prin relaţii pe care etichetele le-ar tulbura.

Pentru o asemenea muzeografie, esenţiale par să fie conceptele de articulaţie "tare" şi articulaţie "slabă". Un război de ţesut, de pildă, e un obiect puternic, impresionant prin materialitatea lui şi prin coerenţa formală, prin exprimarea limpede a funcţiei lui. El poate fi clasat, de aceea, în zona articulaţiilor "tari", a evidenţelor general percepute şi va fi utilizat atunci când avem nevoie să articulăm un complex de subansambluri: diverse unelte auxiliare legate de ţesut, ţesături de orice fel. El poate articula două spaţii aparent lipsite de legătură cauzală sau utilitară.

Articulaţia "slabă" poate fi, de pildă, o componentă a războiului de ţesut, precum spata. Un asemenea obiect devine activ când vrem să evocăm registre mai subtile. Ea va putea fi utilizată atunci când organizăm un spaţiu în jurul ideii de construcţie sau de ierarhie. Articulaţia slabă leagă mai bine două sau mai multe unităţi prin chiar discreţia şi slăbiciunea ei.


Sistemul de relaţii care se creează între obiecte este mai aproape de zona muzicală decât am bănuit. Expunerea trebuie să cânte. Obiectele trebuie să interacţioneze armonic.

Este nevoie de urechi bune pentru a auzi ce "vorbeşte" obiectul. Pentru a înţelege limbajul obiectului trebuie să fi avut o lungă experienţă în domeniul vizualului, dar şi al istoriei şi spiritualităţii omului care s-a aflat în relaţie cu obiectul pe care vrei să-l evoci. Dacă ai un astfel de auz şi dacă ai curajul să-ţi asculţi urechea, atunci obiectele sunt cele care dictează soluţiile de expunere. Dar trebuie să înveţi să faci ascultare.

Un subansamblu poate fi mai important decât întregul şi un gest mai important decât o demonstraţie.

Modul de prezentare înseamnă o atitudine faţă de obiect. Contează, în fond, ce îi ceri obiectului.

În muzeu, după obiect mi se pare important gestul. Dacă rulez un ştergar pe un sul de carton şi îl prezint într-o cutie este una, şi dacă îl prind pe perete, în aşa fel încât să pară bătut în cuie, este alta. Şi eu cred că trebuie să existe un gest cheie care să le însumeze pe toate, gestul prin care dăm valoare obiectelor, prin care le declarăm patrimoniu.

Excluderea evidentului, a explicitului, a excesivului; negarea apropierii obişnuite, a locurilor comune.


Tatonare fără formulări precise. Puse în formulă, lucrurile îşi pierd energia latentă. Un exces de formalizare în cadrul discursului muzeal poate duce până la distrugerea obiectului.

Simplitate, şi nu orgoliul aspiraţiei spre perfecţiune. Mult firesc şi supunere faţă de obiect.

Ce înseamnă cu adevărat major şi minor?


Muzeologia operează cu reguli bazate pe constantele percepţiei şi pe mode. Ea ar putea deveni un mod de înţelegere generală. Atunci muzeificarea ar înceta să mai fie o metodă, un mecanism anihilant, o reţetă.


Muzeologia apofatică, negativă, este, în acelaşi timp, "muzeologie concretă" în sensul în care discursul trebuie să acţioneze "slab", subtil, fragil, în favoarea lucrurilor, care sunt "simboluri emotive" şi riscă, prin procesul muzeificării, să se usuce... Pentru a transmite toată încărcătura sa, un "simbol emotiv", cum sunt lucrurile făcute de omul tradiţional, e nevoie ca el să fie lăsat destul de liber, puţin incorporat unui discurs abstract. Omul nededublat nu "producea", ci năştea obiecte, deci tot ce făcea ar putea fi un simbol emotiv pentru noi.


Nu este iraţional deloc ce fac. Se înscrie într-o poetică a muzeografiei, eventual. Există o poetică a arhitecturii; pentru ce n-ar exista o poetică a muzeografiei?



(fragmente din "Câteva gânduri despre cantitati, mentalitate si încrucisare", Horia Bernea, Mapa CRUCEA, Muzeul Taranului Român, 1993)


Studioul Horia Bernea - Cinema Muzeul Țăranului - Program



16 - 25 noiembrie 2018

 


SĂPTĂMÂNA FILMULUI MAGHIAR, ediția a 12-a
11-18 noiembrie 2018


Vineri, 16 noiembrie
18.00
Osgyáni Gábor: Fără planuri n-ajungem nicăieri (Tervek nélkük semmik leszünk)
2016, 50 min., documentar, subtitrat în limba engleză

19.00 Novák Tamás: Un joc imposibil de câștigat (Megnyerhetetlen mérközés)
2017, 50 min., documentar, subtitrat în limba engleză

20.00 Bogdán Árpád: Geneză (Genezis)
2018, 120 min., dramă,  subtitrat în limba română

Sâmbătă, 17 noiembrie
18.00 Scurtmetraje 2

2016-2018, 108 min., subtitrat în limba engleză

Csoma Sándor: Nu s-a întâmplat nimic / 2017, 25 min.
Simó Ibolya: Feşăn de comună / 2018, 22 min.
Szilágyi Fanni: Vârsta vărsătorilor / 2016, 21 min.
Deák Kristóf: Cel mai bun joc / 2018, 20 min.
Groșan Cristina: Schimbare în derulare / 2017, 20 min.
Q&A: Groșan Cristina

20.00 Szász János: Măcelarul, curva și chiorul (A hentes, a kurva és a félszemű)
2017, 105 min., dramă, subtitrat în limba română

Duminică, 18 noiembrie
11.00 Albert Hannan Kaminski: Aventurile regelui Solomon (Salamon király kalandjai)
2017, 80 min., film de animație pentru copii, subtitrat în limba română

17.00 Zágoni Bálint: Pe urmele Mânzului Șarg (A Sárga csikó nyomában)
2016, 50 min., documentar, subtitrat în limba română
Q&A: Zágoni Bálint

18.00 Scurtmetraje 3: Filmtett
2016-2018, 73 min., subtitrat în limba română

Vácz Péter: Fața de pernă / 2017, 11 min., animație
Besenyei Katalin: Medicul tatălui meu nu practică / 2017, 15 min.
Ladányi Jancsó Jakob: Cea mai mică planetă a sistemului solar / 2018, 11 min.
Olasz Renátó: Moștenire / 2018, 13 min.
Bodó Sarolta: Cartoflirt / 2018, 2 perc, animație
Verhóczki Ádám: Cucul / 2018, 4 perc, animație
Barkóczi Noémi: 9 metode împotriva sughiţului / 2018, 2 perc, animație
Németh Imre Zoltán: No Problems, No Memories / 2018, 4 perc, animație
Bende Attila: Clonflict / 2018, 3 perc, animație
Paluska Eszter: Jucându-ne / 2018, 1 perc, animație
Csont Zsombor: Felicitare de Crăciun / 2018, 2 min., animație
Kántor Zsolt: Prometeu, chițcanul / 2017, 4 min., animație

19.30 Madarász Isti: Gastronomia unei iubiri (Egy szerelem gasztronómiája)
2017, 88 min., comedie romantică, subtitrat în limba română

Intrarea este liberă.





Luni,19 noiembrie

18:30 - Eveniment dedicat Centenarului Marii Uniri
Intrare liberă
Mica Veneţie a României-documentar, regie: Ştefan Lungu
- Expoziţie instalaţie luminoasă “ România 100”
Organizator: Asociaţia pentru Promovarea Istoriei României       (A.P.I.R.)

Marţi, 20 noiembrie

18:00 - Vinovatul (The Guilty)
Premieră naţională
Regie: Gustav Möller, 2018, Danemarca, thriller, 85’
Acordul părinţilor pentru copiii sub 12 ani (AP12)
Distribuitor:  Bad Unicorn

20:00 - Moromeţii 2
Premieră naţională
Regie: Stere Gulea, 2018, România, dramă, 109’
Audienţă generală (AG).
Distribuitor: Transilvania Film





Miercuri, 21 noiembrie

18:00 - Alice T.
Premieră naţională
Regie: Radu Munteanu, România, dramă,105’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N15)
Distribuitor: Voodoo Films

20:15 - Singură la nunta mea (Seule à mon marriage)
Premieră naţională
Regie: Marta Bergman, 2018, Belgia/România, dramă, 121’
Acordul părinţilor pentru copiii sub 12 ani (AP12)
Distribuitor:  Micro Film


22-25 noiembrie: Festivalul Internaţional de Psihanaliză și Film
ediţia a VII-a


Fantomele prezentului
Bilete sunt puse in vanzare de către organizator prin Eventbook:
https://eventbook.ro/event/search?term=FESTIVALUL+INTERNAȚIONAL+DE+PSIHANALIZĂ+ȘI+FILM
https://eventbook.ro/hall/cinema-muzeul-taranului-studio-horia-bernea

Joi, 22 noiembrie

17:00 - Cine-concert: Shiraz - A Romance of India
Intrarea liberă în limita locurilor disponibile
Foley’Ala feat. Irina Margareta Nistor
Proiecţie de film mut cu sound-design live și o introducere din Salman Rushdie
Regia: Franz Osten,UK-Germania-India, 1928, 97 min.
Psihanalizat de Ilinca Bălaș

19:30 - Deschidere oficială & Proiecție
Un pas în urma serafimilor
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Regia: Daniel Sandu, România 2017, 150 min.
Câştigător a 10 premii Gopo 2018
Psihanalizat de Andrea Sabbadini (UK) în prezenţa regizorului Daniel Sandu şi a echipei filmului





Vineri, 23 noiembrie

17:00 - Cine-concert: Căruţa fantomă
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Proiecţie de film mut cu sound-design live și un prolog cu Ingmar Bergman
Proiect dedicat aniversării a 100 de ani de la nașterea regizorului Ingmar Bergman
Cu Foley’Ala feat. Irina Margareta Nistor.
Regia: Victor Sjöström,Suedia 1921, 86 min.
Psihanalizat de: dr. Florian Predescu (Corsica)

19:30 - Proiecție: Destine
Intrarea liberă în limita locurilor disponibile
Regele Mihai al României - despre viaţă
Regia: John Florescu, România 2017, 30 min.
Invitat: John Florescu
Psihanalizat de Daniela Șerban Păduraru

20:30 - Proiecție: Shoplifters / O afacere de familie
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Regia: Hirokazu Koreeda
Palme d'Or pentru regie la Cannes
Japonia 2018, 121 min.
Psihanalizat de Rita Teodoru

Sâmbătă, 24 noiembrie

11:00 - Proiecție pentru copii: Wheely: Voios şi Iute
Intrarea liberă în limita locurilor disponibile
Regia: Yusry Kru, Malaiesia, 2018, 90 min
Psihanalizat de Laura Manu (Marea Britanie)





13:00 - Proiecție 7+1 scurt-metraje româneşti
Intrarea liberă în limita locurilor disponibile
Cadoul de Crăciun – regia Bogdan Mureşan, 23 min.
Cu unul în plus – regia: Valeriu Andriuță, 15 min.
Suntem însărcinați – regia Răzvan Mihai Badea, 22 min.
Un alt drum – regia: Andrei Robert Popa, cu: Diana Dumitrescu, 13 min.
Linişte – regia Alex.Iureş, 15 min.
Michelangelo – regia Anghel Damian, 19 min.
Must Love Kubrick – regia Alma Andreescu, 23 min.
The Little truth – regia Ștefan Mandachi, 15 min.
Psihanalizate de Andreea Chițu şi Elisabetta Marchiori (Italia) în prezenţa echipelor

15:30 - Proiecție: Woman at war
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Regia: Benedikt Erlingsson,Nominalizare Critics' Week Grand Prize la Cannes
Islanda 2018, 101 min.
Câștigător Premiul LUX 2018
Psihanalizat de Gianina Micu





18:00 - Destine
Proiecție în premieră absolută în România

Singura mea poveste / My Only Story
Intrare liberă in limita locurilor disponibile
Regia: Nicholas Dimăncescu, Andrei-Nicolae Teodorescu
Imagine: Nicholas Dimăncescu, Dan Dimăncescu, Dimitri Dimăncescu
Scenariu: Andrei-Nicolae Teodorescu, SUA-România, 2019 (în producție), 90 min.
Psihanalizat de Sanda Lepoiev în prezența regizorului Andrei-Nicolae Teodorescu

20:30 - Destine
Proiecție în premieră absolută în România

The Eyes of Orson Welles
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Regia: Mark Cousins, Golden Eye - Special Mention la Cannes
Marea Britanie 2018, 115 min.
Psihanalizat de Bogdan Cuc





Duminică, 25 noiembrie

11:00 - Proiecție pentru copii: The Grinch
Intrare liberă în limita locurilor disponibile
Regia: Yarrow Cheney, Scott Mosiee,  SUA, 2018, 90 min.
Psihanalizat de Petruţa Gheorghe

13:00 - Proiecție pentru adolescenti
Cei mai duri din curtea şcolii / The tough guys
Intrare liberă în limita locurilor disponibile
Regia: Christian Lo,Norvegia,2013, 74 min.
Psihanalizat de Anda Dragan

16:00 - Destine - Păpușa de sunete – schiță de portret France Gall
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Spectacol-lectură cu proiecții video și muzică live
Premieră absolută, 90 min.Invitat special: Ileana Popovici & Laura Vasiliu
Scenariu, concept & visuals: Radu Rădescu
Psihanalizat de prof. univ. dr. Matei Georgescu

18:00 - Proiecție: Secretul fericirii
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Regia: Vlad Zamfirescu,România 2018, 90 min.
Psihanalizat de Anatol Reghintovschi

20:30 - Proiecție în avanpremieră: Apostolul Bologa
Intrarea pe bază de bilete și invitații
Regia: Dominic Dembinski, România 2018, 98 min.
Psihanalizat de Cristian Andrei, în prezenţa regizorului Dominic Dembinski şi a echipei filmului





------------------------

Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea
Strada Monetăriei nr. 3, Sector 1, în incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român
tel. 021.317.96.60


Bilet întreg - 10 lei
Bilet redus (elevi, studenți și pensionari) - 7 lei

Biletele se pot cumpăra și în avans, de pe eventbook.ro



Programul casei de bilete:
Marți-Vineri  17:30-20:00
Sâmbătă-Duminică 16:30-20:00



 
inchis