Catre Tur Virtual
Ethnophonie este, la începutul anilor 90, numele unei colecţii de casete consacrate muzicilor de tradiţie orală din România. Înainte de a sucomba, strivită de dificultăţi financiare (1996), colecţia îşi câştigă în România o serie de tineri simpatizanţi. Ea este remarcată, în mod neaşteptat, de o revistă franceză de mare prestigiu: Trad Musique.

În 2000 colecţia reînvie, gravată pe CD-uri însoţite de ample broşuri bilingve (engleză-franceză, apoi română-engleză). Realizatorii ei sunt decişi să facă imposibilul pentru a prelungi colecţia pe termen indefinit, la acelaşi nivel calitativ. După cel de-al şaptelea disc autorii înţeleg că, chibzuindu-şi micile subvenţii şi venituri, au şanse să izbutească, chiar în contextul prăbuşirii dramatice a industriei mondiale a discului.

Prin 2002 apar primele ecouri favorabile consistente, majoritatea provenind din Occident: Elveţia, Franţa, Marea Britanie, Austria, Suedia, Germania, Polonia. În 2004, unul din discurile colecţiei – Muzică ţigănească din Transilvania – este nominalizat pentru Premiul criticii germane a discului (Preis der Deutschen Schallplattenkritik). Revista Song Lines publică, sub o semnătură celebră, recenzii măgulitoare pentru discurile 005-010 – cel mai apreciat din ele fiind Muzică veche din Moldova de Sus. Revista Cahiers de musique traditionnelle consemnează şi ea câteva preţioase elogii pe marginea seriei. Posturi de radio străine difuzează, ocazional sau cu regularitate, piese din colecţia Ethnophonie. În universităţile americane, austriece şi franceze, discurile sunt folosite pentru ilustrarea unor cursuri referitoare la muzicile Europei de răsărit. Producători de filme recurg la muzica colecţiei pentru ilustrarea operelor lor documentare sau artistice. Broşuri şi pliante turistice le recomandă vizitatorilor să-şi achiziţioneze din România întreaga colecţie Ethnophonie.

La finele anului 2004 Academia Charles Cross examinează întreaga colecţie – care numără pe atunci 10 CD-uri – , după care o propune pentru premiul Coup de coeur, la categoria Musiques traditionnelles. Premiul este proclamat la Arles, în 16 iulie 2005.

Începând din 2002, realizatorii se hotărăsc să-şi denumească Ethnophonie toate gesturile pe care le comit: cercetările de teren aprofundate în diferite regiuni ale ţării, concertele, animaţiile muzicale, conferinţele, cărţile şi broşurile etnomuzicologice. Gestul lor este justificat de faptul că toate urmăresc popularizarea muzicii de tradiţie orală şi impunerea sa ca o alternativă genuină de calitate pentru muzica folclorică oficială, susţinută în continuare în România de majoritatea instituţiilor culturale de stat, de medii, de oamenii politici şi de bogătaşii de plastic ai tranziţiei.

Ethnophonie va participa la festivităţile legate de centenarul muzeului lansându-şi ultima producţie: Aromânii din Andon Poci, Albania. Cântări şi povestiri, CD însoţit de o amplă şi ambiţioasă broşură (în limbile română, aromână, engleză, greacă şi albaneză).

www.ethnophonie.ro

ANUNȚ: ORGANIZARE ȘI CRITERII DE SELECȚIE PENTRU TÂRGUL MĂRȚIȘORULUI 2018




Muzeul Național al Țăranului Român organizează, în perioada    
24 februarie – 1 martie 2018, Târgul Mărțișorului.

UPDATE - 1​3​.02.2018​


​​1. P​erioada de înscriere de noi participanți pentru ocuparea locurilor libere rămase ​pentru târg ​s-a încheiat, conform anunțului - 10 februarie 2018​ fiind data limită stabilită. În urma acesteia, am înregistrat un număr de 160 noi înscriși.

Menționăm că nu vor fi luate în considerare cererile de înscriere transmise după această dată, așadar, nu vor intra în evaluarea de anul acesta. Posibilitatea de noi înscrieri - dacă va fi cazul - pentrul anul 2019 va fi anunțată cu aproximativ o lună înaintea târgului de anul viitor (ianuarie). Nu se vor înregistra înscrieri de anul acesta pentru anul viitor.

2. Dat fiind că aproape toți participanții din anul anterior cărora li s-a trimis invitații au confirmat participarea la ediția de anul acesta (225) și având în vedere spațiul limitat de care dispunem, locurile rămase libere sunt foarte puține. Astfel, selecția de anul acesta va urmări cu strictețe condițiile și criteriile anunțate mai jos. Menționăm că vor fi acceptate doar acele oferte care întrunesc toate criteriile de evaluare stabilite. Pentru ofertele care nu respectă decât într-o mai mică măsură criteriile, respectiv nu răspund tuturor condițiilor, răspunsul nostru va fi negativ.

3. Reamintim că perioada de evaluare este 11- 18 februarie, iar ultimele răspunsuri vor fi trimise până cel târziu 20 februarie prin e-mail, tuturor noilor înscriși, indiferent dacă este un răspuns pozitiv sau negativ. Avem rugămintea de a nu reveni cu solicitări insistente pentru a anunța rezultatul în avans, listele vor fi publicate conform termenelor deja anunțate.




********





Participarea se va face conform a două liste: lista de participanți evaluați pe baza participării din ultimele ediții ale târgului;
În urma transmiterii invitațiilor electronice către aceștia, în eventualitatea locurilor rămase libere prin neconfirmarea participării, se organizează o selecție a noilor înscriși în limita locurilor neocupate - listă cu noi înscriși.

Selecţia noastră este una a unei instituţii culturale, fiind independentă în  primul rând de raţiuni comerciale şi reflectînd opţiunea noastră pentru anumite categorii de produse tip mărţişor: cele care credem că se apropie din punct de vedere creativ de conceptul artistic al MNŢR, iar din punct de vedere funcţional de mărţişorul tradiţional.

DETALII ORGANIZATORICE
Perioadă: 24 februarie – 1 martie 2018
Orarul târgului: 10:00 – 18:00
Loc de desfășurare: curtea interioară a MNȚR, sala Acvariu, holul de intrare – Studioul Horia Bernea
Taxa de participare: 20 lei /zi

MODALITATEA DE ÎNSCRIERE PENTRU NOI PARTICIPANȚI
Înscrierea de noi participanți se realizează exclusiv prin e-mail.
Cei care doresc să participe la târg sunt rugați să trimită o cerere de înscriere la adresa: educatiemuzealamtr@gmail.com.
Cererea trebuie să includă: numele participantului și date de contact (e-mail și nr. telefon), 10-15 fotografii atașatela o rezoluție cât mai bună, cu obiectele reprezentative din oferta propusă, precum și link-uri către blog/portofoliu online (dacă este cazul).
După înregistrarea cererii (primirea e-mail-ului de confirmare), se va realiza selecția noilor înscriși.
În funcție de decizia comisiei de evaluare, se va transmite pe e-mail un răspuns solicitanților pentru posibilitatea participării. Răspunsul poate fi: admis, respins sau admis parţial – caz în care solcitantul se poate prezenta la târg doar cu obiectele care au fost selectate, încălcarea acestei condiții aducând după sine excluderea de la participare.
Decizia transmisă este finală, non-negociabilă.
Nu se acceptă contestații.
Comunicarea pentru târg se va realiza doar prin mediul online la adresa menționată mai sus.

CRITERIILE DE SELECȚIE a ofertelor înscrise urmăresc ca principale instrumente de evaluare:
- creativitatea: libertatea în folosirea diferitelor materii având drept scop şi rezultat plasticitatea şi expresivitatea obiectului finit
- manualitate şi meşteşug bine înţeles şi practicat, adecvat materiilor folosite
- originalitatea și diversitatea în raport cu celelalte oferte ale participanților deja consacrați (selecția celor mai bune oferte dintre două sau mai multe care folosesc teme/ tehnici/ suporturi similare – vor fi selectate acele oferte care contribuie la ridicarea standardelor de calitate a târgului, în ansamblu)
- raportare la sensurile mărțișorului: valorificare inovatoare, reinterpretare (inclusiv ludică) a obiectului-mărțișor: obiecte care încearcă să reinventeze tradiţii, care lucrează cu diferitele materii inovator şi cu o privire foarte proaspătă, obiecte care au ca sursă de inspiraţie arta contemporană, în diferitele ei direcţii.
- ofertă care include mai ales obiecte-mărțișor (în proporție de 80% față de restul obiectelor de ex. față de accesorii, bijuterii, obiecte decor, mici obiecte mobilier etc.): târgul nostru pune accentul pe obiectul manufacturat cu valoarea și funcția mărțișorului. Nefiind un târg de handmade sau un târg de colecționar, ne rezervăm dreptul de a exclude din start ofertele care sunt reprezentate doar de bijuterii, haine, accesori, obiecte de decor.

Nu se primesc obiecte care:
- se încadrează unei matriţe unice ori unei serializări industriale
- prezintă uniformitate şi neglijenţă a materiilor din care sunt realizate: desen, pictură, gravare, incizie prost executată, expresie kitsch a obiectului
- care copiază imagini / semne /motive tradiţionale prin recuperarea mimetică și neinspirată a surselor tradiționale.
- răspund prea general unei nevoi de piaţă generalizată, în care scopul comercial primează. Ele pot fi găsite şi la magazine art-deco, la magazine cu produse tip Complex Europa, Niro, Dragonul Roşu, pe traseul Piaţa Romană - Piaţa Universităţii ori în alte magazine care comercializează suveniruri şi alte accesorii decorative (de exemplu, obiectele de tip Galeria Fondului Plastic, care au deja o identitate, create pentru un anumit tip de public).
- mimează expresia sau realizarea unor obiecte sau produse ale altor artiști/designeri etc.
- nu se acceptă decât înscrierea în nume propriu, nu se admit la târg participanți ale căror oferte nu au fost selectate/ participanți care se înscriu prin intermediul altor solicitanți.

Târgul Mărțișorului se înscrie în acțiunile culturale pe care MNȚR le-a inițiat din 2003 ca o prelungire a programului său cultural, invitarea și selecția participanților se realizează după criterii și obiective specifice. 

TERMENE
Data limită a confirmării participării din partea participanților care au primit invitații electronice: 5 februarie 2018
Data limită pentru înscrierea de noi participanți: 10 februarie 2018
Perioada de evaluare a noilor înscriși: 11–18 februarie 2018
Data limită de trimiterea răspunsurilor la evaluare pentru noi înscriși: 20 februarie 2018
Publicarea listelor finale: 21-22 februarie 2018


CONTACT
Organizator: Secția Educație muzeală
Coordonatori: Lila Passima, Georgiana Vlahbei, Cosmin Manolache
Comunicare/ Contact pentru înscrierea de noi participanți: Georgiana Vlahbei: educatiemuzealamtr@gmail.com
Relații cu media audio-vizuală: Iuliana Bălan
info@muzeultaranuluiroman.ro/ 021-317.96.61 (tasta 5)

 




înapoi la pagina principală
 
inchis