Catre Tur Virtual
Ethnophonie este, la începutul anilor 90, numele unei colecţii de casete consacrate muzicilor de tradiţie orală din România. Înainte de a sucomba, strivită de dificultăţi financiare (1996), colecţia îşi câştigă în România o serie de tineri simpatizanţi. Ea este remarcată, în mod neaşteptat, de o revistă franceză de mare prestigiu: Trad Musique.

În 2000 colecţia reînvie, gravată pe CD-uri însoţite de ample broşuri bilingve (engleză-franceză, apoi română-engleză). Realizatorii ei sunt decişi să facă imposibilul pentru a prelungi colecţia pe termen indefinit, la acelaşi nivel calitativ. După cel de-al şaptelea disc autorii înţeleg că, chibzuindu-şi micile subvenţii şi venituri, au şanse să izbutească, chiar în contextul prăbuşirii dramatice a industriei mondiale a discului.

Prin 2002 apar primele ecouri favorabile consistente, majoritatea provenind din Occident: Elveţia, Franţa, Marea Britanie, Austria, Suedia, Germania, Polonia. În 2004, unul din discurile colecţiei – Muzică ţigănească din Transilvania – este nominalizat pentru Premiul criticii germane a discului (Preis der Deutschen Schallplattenkritik). Revista Song Lines publică, sub o semnătură celebră, recenzii măgulitoare pentru discurile 005-010 – cel mai apreciat din ele fiind Muzică veche din Moldova de Sus. Revista Cahiers de musique traditionnelle consemnează şi ea câteva preţioase elogii pe marginea seriei. Posturi de radio străine difuzează, ocazional sau cu regularitate, piese din colecţia Ethnophonie. În universităţile americane, austriece şi franceze, discurile sunt folosite pentru ilustrarea unor cursuri referitoare la muzicile Europei de răsărit. Producători de filme recurg la muzica colecţiei pentru ilustrarea operelor lor documentare sau artistice. Broşuri şi pliante turistice le recomandă vizitatorilor să-şi achiziţioneze din România întreaga colecţie Ethnophonie.

La finele anului 2004 Academia Charles Cross examinează întreaga colecţie – care numără pe atunci 10 CD-uri – , după care o propune pentru premiul Coup de coeur, la categoria Musiques traditionnelles. Premiul este proclamat la Arles, în 16 iulie 2005.

Începând din 2002, realizatorii se hotărăsc să-şi denumească Ethnophonie toate gesturile pe care le comit: cercetările de teren aprofundate în diferite regiuni ale ţării, concertele, animaţiile muzicale, conferinţele, cărţile şi broşurile etnomuzicologice. Gestul lor este justificat de faptul că toate urmăresc popularizarea muzicii de tradiţie orală şi impunerea sa ca o alternativă genuină de calitate pentru muzica folclorică oficială, susţinută în continuare în România de majoritatea instituţiilor culturale de stat, de medii, de oamenii politici şi de bogătaşii de plastic ai tranziţiei.

Ethnophonie va participa la festivităţile legate de centenarul muzeului lansându-şi ultima producţie: Aromânii din Andon Poci, Albania. Cântări şi povestiri, CD însoţit de o amplă şi ambiţioasă broşură (în limbile română, aromână, engleză, greacă şi albaneză).

www.ethnophonie.ro

Conexiune în Brahma | 26 august - 9 septembrie 2019




În perioada 26 august - 9 septembrie 2019, Muzeul Național al Țăranului Român găzduiește la Sala Irina Nicolau expoziția de pictură și grafică „Conexiune în Brahma”. Vernisajul va avea loc marți, 27 august 2019, ora 17.


Liusic Vrapciu (1952-1993) - artist plastic
Vladimir Păun-Vrapciu (1976) - arhitect și artist plastic


„Dacă pictura este o nebunie, aceasta este o dulce nebunie, pe care oamenii ar trebui nu numai să o ierte, dar chiar s-o caute. Îmi privesc chipul și îmi cântăresc sănătatea. Amândouă poartă semnele grijilor, ale ambițiilor și remuşcărilor care contorsionează fizionomia fiecăruia dintre noi. Iată de ce ar trebui să iubim arta. Aceasta procură acelora care vor să-și echilibreze viața, calmul, împlinirea morală și chiar sănătatea.’’ – Jean-Baptiste Camille Corot

Brahma este zeul hindus al creației și unul dintre membrii trinității Trimurti, alături de zeii Shiva și Vishnu. Nu trebuie confundat cu Spiritul Cosmic Suprem din filosofia hindusă, Brahman (rădăcina cuvintelor Brahma și Brahman este aceeași). Brahma este zeu personalizat. El este rezultanta interacțiunii a două forțe, una centripetă și alta centrifugă, ale universului. Totodată el se situează între Brahman - ființa supremă absolută impersonală, și brahmanul - preotul.
Prin intermediul acestei expoziții de pictură și grafică dorim să arătăm puternica conexiune în brahma (în creație) dintre artiști.

Evenimentul expozițional reunește lucrările unor artiști inspirați de prezentul relativ și de nevoile omului contemporan, alăturând medii plastice precum pictura și grafica.

Vladimir Păun-Vrapciu, arhitect și artist plastic, și Liusic Vrapciu, artist plastic, vă vor convinge că obiectele acceptate drept creații artistice unicat pot depăși zona expozițională, dobândind și o funcție de design decorativ de interior.
Dinamismul lucrărilor prezentate descrie foarte bine un prezent și un prezent apropiat în care ceea ce este frumos este și adaptabil nevoilor de zi cu zi în designul interior, gustul fiind modelat continuu de particularitățile prezentului.
Lucrarea de artă se bucură astfel de o mai bună integrare în designul interior și în dimensiunea socială.

Expoziția „Conexiune în Brahma” este și un omagiu, o demonstrație de respect și recunoştință aduse de Vladimir Păun-Vrapciu creaţiilor lui Liusic Vrapciu, care l-au inspirat și stimulat să își realizeze lucrările prezentate aici.


Expoziția poate fi vizitată la Sala Irina Nicolau până pe 9 septembrie 2019, de marți până duminică, între orele 10.00 și 18.00. Intrarea este liberă.
 



 

 


înapoi la pagina principală
 
inchis