To Virtual Tour
Ethnophonie este, la începutul anilor 90, numele unei colecţii de casete consacrate muzicilor de tradiţie orală din România. Înainte de a sucomba, strivită de dificultăţi financiare (1996), colecţia îşi câştigă în România o serie de tineri simpatizanţi. Ea este remarcată, în mod neaşteptat, de o revistă franceză de mare prestigiu: Trad Musique.

În 2000 colecţia reînvie, gravată pe CD-uri însoţite de ample broşuri bilingve (engleză-franceză, apoi română-engleză). Realizatorii ei sunt decişi să facă imposibilul pentru a prelungi colecţia pe termen indefinit, la acelaşi nivel calitativ. După cel de-al şaptelea disc autorii înţeleg că, chibzuindu-şi micile subvenţii şi venituri, au şanse să izbutească, chiar în contextul prăbuşirii dramatice a industriei mondiale a discului.

Prin 2002 apar primele ecouri favorabile consistente, majoritatea provenind din Occident: Elveţia, Franţa, Marea Britanie, Austria, Suedia, Germania, Polonia. În 2004, unul din discurile colecţiei – Muzică ţigănească din Transilvania – este nominalizat pentru Premiul criticii germane a discului (Preis der Deutschen Schallplattenkritik). Revista Song Lines publică, sub o semnătură celebră, recenzii măgulitoare pentru discurile 005-010 – cel mai apreciat din ele fiind Muzică veche din Moldova de Sus. Revista Cahiers de musique traditionnelle consemnează şi ea câteva preţioase elogii pe marginea seriei. Posturi de radio străine difuzează, ocazional sau cu regularitate, piese din colecţia Ethnophonie. În universităţile americane, austriece şi franceze, discurile sunt folosite pentru ilustrarea unor cursuri referitoare la muzicile Europei de răsărit. Producători de filme recurg la muzica colecţiei pentru ilustrarea operelor lor documentare sau artistice. Broşuri şi pliante turistice le recomandă vizitatorilor să-şi achiziţioneze din România întreaga colecţie Ethnophonie.

La finele anului 2004 Academia Charles Cross examinează întreaga colecţie – care numără pe atunci 10 CD-uri – , după care o propune pentru premiul Coup de coeur, la categoria Musiques traditionnelles. Premiul este proclamat la Arles, în 16 iulie 2005.

Începând din 2002, realizatorii se hotărăsc să-şi denumească Ethnophonie toate gesturile pe care le comit: cercetările de teren aprofundate în diferite regiuni ale ţării, concertele, animaţiile muzicale, conferinţele, cărţile şi broşurile etnomuzicologice. Gestul lor este justificat de faptul că toate urmăresc popularizarea muzicii de tradiţie orală şi impunerea sa ca o alternativă genuină de calitate pentru muzica folclorică oficială, susţinută în continuare în România de majoritatea instituţiilor culturale de stat, de medii, de oamenii politici şi de bogătaşii de plastic ai tranziţiei.

Ethnophonie va participa la festivităţile legate de centenarul muzeului lansându-şi ultima producţie: Aromânii din Andon Poci, Albania. Cântări şi povestiri, CD însoţit de o amplă şi ambiţioasă broşură (în limbile română, aromână, engleză, greacă şi albaneză).

www.ethnophonie.ro

REVISTA MARTOR, nr. 23 / 2018 // CURATING CHANGE IN THE MUSEUM







A apărut numărul 23/2018 al revistei MARTOR, „Curating Change in the Museum”, volum coordonat de Gruia Bădescu, Simina Bădică și Damiana Oțoiu. Tema numărului din acest an aduce împreună unsprezece texte științifice și studii de caz despre muzee care răspund provocărilor timpului, sunt inaugurate, în loc să fie închise, sunt îndrăznețe, în loc să fie precaute, în timp ce țin pasul cu normele de conservare și de păstrare a obiectelor și artefactelor pe care le au în grijă. Volumul se încheie cu două recenzii a două titluri de referință în lumea muzeelor. Totodată, numărul include un eseu vizual, cu o selecție de imagini din Arhiva de etnologie a Muzeului Național al Țăranului Român, imagini care intră în dialog cu articolele științifice.
Revista se găsește online integral, la adresa: http://martor.muzeultaranuluiroman.ro


Preț: 21,26 lei

Cuprins:
CURATING CHANGE IN THE MUSEUM

Entrance hall. Curatorial statement.
Gruia BĂDESCU, Simina BĂDICĂ, Damiana OȚOIU
Curating Change in the Museum: Introduction to the Volume

First Hall. Transitional Museology: Museums React to Social and Political Change
Joel PALHEGYI
Revolutionary Curating, Curating the Revolution: Socialist Museology in Yugoslav Croatia

Charline KOPF
Dakar’s Museum of Black Civilisations: Towards a New Imaginary of a Post-ethnographic Museum

Njabulo CHIPANGURA
Working with Contested Ethnographic Collections to Change “Old Museum” Perspectives: Mutare Museum, Eastern Zimbabwe, 2015-2017

Study Corner. The Antidote Museum 25 Years On
Irina NICOLAU
The Museums of the World and I. My Museum Experience in an Eastern European Country

Florian FOUCHÉ, Marianne MESNIL
Le musée antidote mis en pratique: regards croisés d’un artiste et d’une ethnologue sur le Musée du Paysan Roumain

Second hall. The Antifragile Museum: Embracing Change
Cheryl KLIMASZEWSKI
Towards a Typology of an Emergent Museum Form

Selma HARRINGTON, Branka DIMITRIJEVIĆ, Ashraf SALAMA
Cracks and Light: Observing the Resilience of the History Museum of Bosnia and Herzegovina

Flaminia BARTOLINI
From Iconoclasm to Museum: Mussolini’s Villa in Rome as a Dictatorial Heritage Site

Martijn van GILS
Material Remembrance in Contentious Spaces: Framing Multi-Scalar Memories and National Culpability in the Museo della Fondazione della Shoah

Third Hall. Museums Reviews and Interviews
Jasmina AL-QAISI
Objects + Things = Stuff. A Visitor’s Guide to Berlin’s Museum der Dinge

Irina HASNAȘ HUBBARD, Iulia IORDAN
Elephants, Cockoos, Horses, and Me. A Different Exhibition About Toys


Exit Through the Bookshop

Janet Marstine, Critical Practice: Artists, Museums, Ethics, New York: Routledge, 2017, 212 pp.
(recensé par Martin HULLEBROECK)

Fiona Candlin. Micromuseology. An Analysis of Small Independent Museums, London and New York: Bloomsbury Academic, 2016, 224 pp.
(reviewed by Anca-Maria PĂNOIU)

Visual Archaeologies
by Viviana IACOB


 




Back to main page
 
closed