Catre Tur Virtual
Muzeul  Ţăranului Român, Muzeu Naţional de Arte şi Tradiţii, deţine cea mai bogată colecţie de obiecte ţărăneşti din România. Cele aproape 90.000 de piese aflate în patrimoniul său sunt tot atâţia martori care pot ajuta pe contemporanii noştri să înţeleagă cultura satului. Acest veritabil tezaur de interes naţional şi internaţional este depozitat şi conservat după riguroase criterii ştiinţifice şi beneficiază, încă de la constituirea colecţiei, de cataloage sistematice şi de un complex de fişiere realizat ulterior. Raţiuni practice, dar şi legi consacrate de depozitare şi conservare au condus la împărţirea patrimoniului în mai multe colecţii: ceramică, port, textile, obiecte din lemn, religioase, obiceiuri etc. El s-a constituit începând cu anul 1906 şi continuă să crească permanent prin cercetările de teren desfăşurate în toate provinciile româneşti, urmate de achiziţii masive vizând cvasi-totalitatea artelor tradiţionale între care ceramica, lemnul şi textilele au fost cel mai bogat reprezentate.
Colecţia de ceramică cuprinde circa 18.000 de piese reprezentative pentru producţia celor aproape 200 centre de olărit din România. Alături de acestea se află si inventarul complet al unor ateliere de olar din Hunedoara şi Vâlcea, datând din secolul trecut şi care ajută la conturarea unei reprezentări complexe a acestui meşteşug.
Deţinem piese de excepţie din centrele: Horezu, Oboga, Vama, Pisc, Curtea de Argeş, Leheceni, Lăpuş, Biniş, Bârsa, Corund, Glogova, Marginea, Rădăuţi, Noul Român, Drăuşeni, Făgăraş. Cea mai veche piesă de ceramică datată poartă inscripţia 1746. Colecţia de port numără aproape 20.000 de piese de costum din toate provinciile româneşti, începând cu prima jumătate a secolului al XIX lea, un fond valoros pentru cercetarea croiului, a materialelor folosite, a decorului, a cromaticii, a funcţiilor, reprezentative pentru toate provinciile ţării, din secolele XIX şi XX. Personalităţi precum Sabina Cantacuzino, Elisa I. Brătianu, Regina Maria sau colecţionari ca Dimitrie Comşa şi Octavian Roguski au donat în secolul trecut muzeului obiecte remarcabile, adevărate opere de artă ţărănească.
Cele aproape 10.000 de piese care alcătuiesc colecţia de ţesături pentru interior, confecţionate din in, cânepă, bumbac, borangic sunt elementele de bază cu care ţăranul a alcătuit arhitectura interioară a casei. Fondul a fost constituit pe de o parte la iniţiativa lui Al. Tzigara Samurcaş (1577 obiecte), iar pe de altă parte, în urma unor ample cercetări de teren organizate sub conducerea lui Tancred Bănăţeanu, când au fost achiziţionate peste 3.400 piese. Astfel de la 5.000 câte erau înregistrate în anul 1991, numărul lor a ajuns acum la aproape 10.000.
Ţesăturile din lână, peste 7.000 la număr, datând în marea lor majoritate de la începutul secolului al XIX-lea sunt de o mare diversitate zonală şi funcţională: scoarţe, velinţe, lăicere, păretare, grindare, cergi, cioltare de şa etc.
Aproape 8000 de piese formează patrimoniul colecţiei Lemn, mobilier şi feronerie selecţionate după criteriul reprezentativităţii, al multiculturalităţii, al vechimii, unicităţii şi al valorii artistice. La acest număr considerabil de piese s a ajuns şi prin donaţiile importante făcute de personalităţi şi instituţii: membri ai familiilor Brătianu, Kalinderu, Tătărăscu, Ministerul Domeniilor, Poşta Română, Institutul Român de Relaţii cu Străinătatea etc. Donaţii importante provin şi de la asociaţiile „Furnica” şi „Domniţa Maria” care aveau ca obiect de activitate promovarea tradiţiei. Contribuţii la îmbogăţirea colecţiilor muzeului au avut şi intelectualii satelor, cum ar fi învăţători ca Simeon Albu din Petrila (Hunedoara)şi Ion Bota din Cetea (Alba) sau preoţi ca Dumitru Popovici din Fărcaşa (Bacău). Panait Panaitescu a donat cavalul lui badea Cârţan, la care acesta a cântat la Expoziţia Internaţională de la Paris din 1900. Achiziţii extrem de importante sunt şi casa şi poarta lucrate de Antonie Mogoş din Ceauru (Oltenia), aduse de Alexandru Tzigara-Samurcaş în 1907, expuse în incinta muzeului ca dovezi ale măiestriei şi ingeniozităţii ţăranului român.
Obiectele realizate în tehnica dulgherească - hambarul, lada de zestre, patul, dulapul, dulapul-masă totalizează 130 de piese din toate zonele etnografice. Multe dintre acestea au intrat în patrimoniul muzeului prin donaţiile unor mari colecţionari ca Dimitrie Comşa sau Maria şi Nicolae Zahacinschi. Colecţia mai cuprinde unelte tradiţionale, elemente de arhitectură, piese de mobilier (lăzi de zestre, blidare, dulapuri, colţare), instrumentar pastoral şi pentru industria casnică textilă.
Icoanele pe sticlă şi pe lemn, izvoadele pentru icoane, xilogravurile, veşmintele preoţeşti, vasele şi alte obiecte cu destinaţii liturgice, troiţele şi crucile alcătuiesc colecţia Religioase al cărei număr cuprinde aproape 4.000 de piese.

Muzeul Țăranului este pe Google Cultural Institute




Colecții din muzee și instituții de artă din România pot fi vizitate, în premieră, pe Google Cultural Institute

București, 25 noiembrie - Google anunță lansarea, pe platforma Google Cultural Institute, a primelor colecții de artă și tradiție din România, ceea ce va permite oamenilor din toată lumea să viziteze și să exploreze obiecte și colecții ale partenerilor din România. Trei dintre cele mai importante muzee din România - Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Național al Țăranului Român și Complexul Național Muzeal ASTRA din Sibiu, dar și asociații și fundații care își expun lucrările din patrimoniu - Asociația Folclor Fără Frontiere, Ordinul Arhitecţilor din România, Fundația Pro Patrimonio și Fundația Wassertalbahn, și-au lansat colecțiile pe platforma Google Cultural Institute.

În acest mod sunt disponibile peste 800 de exponate din colecțiile instituțiilor partenere, de la picturi, desene, obiecte de artă populară, artefacte religioase, la fotografii și documente. Mai mult, o selecție de obiecte de artă au fost imortalizate la înaltă rezoluție, permițând reliefarea celor mai mici detalii. De exemplu, vizitatorii pot admira îndeaproape lucrări din Muzeul Național Brukenthal cum ar fi Wilhelm IV de Bavaria de Hans Schwab von Wertinger, Iacoba de Baden de Hans Schwab von Wertinger, Natură statică cu cireșe de Theodor Aman, dar și Omul cu tichie albastră de Jan van Eyck. Tehnologia permite explorarea în detaliu a operelor de artă, într-un mod ușor și rapid, astfel că cel care o privește poate foarte ușor studia detalii ale tușei pensulei sau patinei timpului.

De asemenea, trei clădiri (Palatul Brukenthal, Muzeul de Istorie “Casa Altemberger” și Muzeul de Istorie Naturală) care aparțin Muzeului Național Brukenthal pot fi vizitate virtual, prin intermediul tehnologiei Street View, direct din platforma Google Cultural Institute. Oamenii se pot plimba astfel prin muzee ca și când s-ar afla acolo.

Pe Google Cultural Institute, utilizatori pot explora universul satului românesc, prin obiecte de artă populară unice din colecția Muzeului Național al Țăranului Român și gospodăriile expuse în Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA din Sibiu. De asemenea, sunt disponibile și piese relevante ale spaţiului etnografic extra-european din Muzeul de Etnografie Universală „Franz Binder” din cadrul Complexului Național Muzeal ASTRA.

Alături de exponatele celor 3 muzee, pe Google Cultural Institute sunt disponibile expoziții cu diferite teme ale asociațiilor și fundațiilor partenere: Vioara cu goarnă, Mocănița de la Vișeu de Sus, Vila Golescu sau creațiile arhitectului Ion Mincu, în special Casa Mincu, actualul sediu al Ordinului Arhitecților din România.

Google Cultural Institute este o platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric și cultural din întreaga lume, prin intermediul internetului. Oricine poate astfel explora picturi, desene, sculpturi, fotografii, artefacte religioase, manuscrise și multe alte obiecte din muzee și colecții din toată lumea. Google Cultural Institute reunește peste 600 de instituții partenere din 60 de țări.


Declarații parteneri:


Ciprian Anghel Ștefan, Director General al Complexul Național Muzeal ASTRA din Sibiu

“Complexul Național Muzeal ASTRA din Sibiu, o prezență de marcă în peisajul culturii românești, este o instituție dinamică, aflată în permanent contact cu publicul său, care înțelege să își deschidă în permanență colecțiile prin mijloace cât mai diverse și mai atractive.
De aceea prezența Muzeului ASTRA în mediul virtual, demarată cu câțiva ani în urmă, prin cadrul programului de digitizare a colecțiilor prin intermediul platformei Europene, se consolidează astăzi prin includerea a 22 de monumente din cel mai mare muzeu în aer liber, Muzeul Civilizației Populare Tradiționale ASTRA din Dumbrava Sibiului precum și a 22 piese din colecțiile Muzeului de Etnografie Universală ”Franz Binder” în platforma Google Cultural Institute.
Suntem deosebit de încântați să facem parte din primele muzee și instituții de cultură din România care își expun colecțiile pe platforma Google Cultural Institute.
Digitizarea colecțiilor este un mijloc foarte important de creștere a accesibilității publicului la valorile de patrimoniu și marile platforme de acest tip sunt vectorii care asigură interconexiunea culturilor și civilizațiilor la nivel internațional.”

Virgil Nițulescu, Director General al Muzeului Național al Țăranului Român:

“Suntem meniți, prin structura noastră intimă, să fim tentați de cunoașterea totală. Știm că nu o vom atinge niciodată, dar aspirația aceasta este una firească. Acesta a fost și scopul Mouseion-ului, al Bibliotecii din Alexandria, al Enciclopediei Franceze. Acesta este, într-un fel sau altul, scopul fiecărei colecții – unul utopic, evident –, acela de a colecționa tot ce este posibil din sfera de interes a muzeului respectiv. Cum acest scop nu va putea, din motive evidente, să fie atins, vreodată, în lumea reală, nu ne rămâne decât încercarea de a ne orientarea eforturile spre cea virtuală. Orice inițiativă este salutară.
Mi-am dorit foarte mult ca Muzeul Național al Țăranului Român să fie unul dintre primele muzee românești care se alătură proiectului pornit de Google Cultural Institute, pentru că muzeul nostru este unul dintre cele mai apreciate din România, nu doar pentru patrimoniul său, ci și pentru originalitatea expunerii și a demersului cultural, în raport cu publicul. Suntem convinși că ne aflăm pe drumul cel bun și că, prin participarea la acest proiect, vom reuși să punem mai bine în valoare patrimoniul cultural pe care îl administrăm, spre beneficiul public.”

Andreas Karlstetter, Membru fondator pentru Fundația Wassertalbahn

“Suntem foarte onorați să facem parte din acest proiect internațional. Este o oportunitate extraordinară să ne putem prezenta valorile locale și totodată să facem cunoscută tuturor ultima cale ferată forestieră funcțională din Europa prin intermediul platformei Google. Ansamblul căii ferate face deja parte din patrimoniu național începând cu anul 2010 și poate reușim cu această ocazie să ne atingem scopul de a-l clasa și în patrimoniul UNESCO. Ne bucurăm că povestea Mocăniței de pe Valea Vaserului stă alături de evenimentele remarcabile de-a lungul timpului și astfel contribuim și noi la o mai bună cunoaștere a acestei fărâme impresionante din istoria unei comunități aflate într-un colț fascinant al României.”

Dan Bulucea, Country Manager Google România:

“Suntem încântați să anunțăm primele muzee și instituții de cultură din România care expun pe Google Cultural Institute. Mulțumim partenerilor noștri din România pentru deschiderea și efortul depus pentru realizarea acestui proiect. Ne dorim ca acest demers să înlesnească accesul la artă și să contribuie la promovarea patrimoniului cultural românesc în orice colț al lumii.”

Simon Rein, Program Manager Google Cultural Institute:

„Colaborăm cu peste 600 de muzee, arhive și alte instituții culturale din toată lumea, oferind vizitatorilor acces la sute de colecții și obiecte de artă disponibile la cea mai bună rezoluție. Începând de astăzi, muzee și instituții de cultură din România pot fi vizitate virtual prin colecțiile expuse de acestea pe Google Cultural Institute. Dorința noastră este să punem tehnologia în slujba instituțiilor culturale, pentru a permite acestora să își prezinte capodoperele în moduri inovatoare și atrăgătoare.”

Despre Google Inc.

Google este un lider global in tehnologie, care are ca obiectiv îmbunătățirea modului în care oamenii accesează și utilizează informația. Inovațiile aduse în căutarea online și publicitate au făcut din Google un domeniu de referință pe Internet și una dintre cele mai cunoscute mărci din lume.


  




înapoi la pagina principală
 
inchis