To Virtual Tour
Lucrare colectivă, adesea anonimă, bisericile de lemn sunt o reflectare a condiţiilor socio-economice şi istorice, o convingătoare demonstraţie de continuitate a unei vieţi spirituale de veche tradiţie. Ele sunt documente de certă autenticitate nu numai prin elementele înfăţişării lor, ce reflectă unitatea poporului român, ci şi prin rolul pe care l-au împlinit în viaţa românilor transilvăneni: tribună naţională, şcoală, aşezământ de cultură şi artă, realităţi al căror sens se împleteşte armonios cu atributul lor de ctitorie a obştii.

Cu alte cuvinte, bisericile de lemn reprezintă o realitate definitorie pentru geografia spirituală a poporului român de pretutindeni.

Bisericile de lemn oglindesc fără echivoc unitatea românească, argumentând pe deplin afirmaţia marelui istoric Nicolae Iorga: "creaţiunea multilaterală a poporului nostru este aceeaşi peste toate provinciile" ele fiind în acelaşi timp o mărturie convingătoare "că românii s-au aflat pretutindeni acasă în marele spaţiu carpatic şi că din nefericire chiar şi în vremurile moderne, procesul de răşluire a posesiunilor strămoşeşti şi de deznaţionalizare s-a săvârşit în dauna poporului nostru".

Dintre aspectele istorice pentru care biserica de lemn se instituie în martor ocular îl subliniem pe acela privind procesul etnic intervenit în aşezările transilvănene în condiţiile istorice date. Sărăciţi, lipsiţi de drepturi şi de posibilitatea întreţinerii unei şcoli proprii, în urma unei îndelungate rezistenţe, au fost fie deznaţionalizaţi, fie alungaţi de pe glia străbună.

Pentru românii din satele de pe Mureş, Arieş şi Târnave bisericile de lemn sunt martori ai consecinţelor grave ale acţiunilor de deznaţionalizare la care au fost supuşi, însoţite adesea şi de persecuţii religioase. De aceea ei vedeau în lăcaşurile religioase de lemn şi însemne ale speranţei de eliberare naţională.

Privind situaţia sub acest aspect, putem înţelege remarcabila valoare a bisericilor de pe Mureş: de la Porumbeni, în al cărui lemn se păstrează slova secolului al XVI-lea, a aceleia de la Văleni (fosta Oaia), ridicată în 1695 - 1696, sub protopopul Toader "cu îndemnarea şi toată cheltuiala satului", a aceleia de la Păcureni sau a aceleia de la Valea (fostă Iobăgeni), ridicată din temelie "de cinstiţii săteni, în locul celei risipite", a aceleia de la Sântandrei - Miercurea Nirajului.

Bisericile de lemn au adus, din adâncul istoriei, sisteme constructive, tipuri de plan, modele decorative, elemente care le-au conferit atributul de documente ale plămădirii, ale existenţei şi dăinuirii poporului român, ale spiritului său creator.

Fiind creaţie ţărănească, au multe trăsături comune cu casa tradiţională: dimensiuni apropiate de cele ale casei, sunt construite din aceeaşi materie primă (lemnul), în aceleaşi tehnici (de tipul "blokbau" sau "în cununi"). În ceea ce priveşte planul de construcţie, bisericile de lemn (ca şi a bisericile de zid) cuprinde: pronaosul, naosul şi altarul, dispuse pe axul longitudinal al construcţiei la care, în unele cazuri, se adaugă pridvorul sau prispa (aşa cum se întâlneşte mai ales în Transilvania şi uneori şi în Oltenia, Muntenia sau Moldova). Aceste monumente au o unitate arhitectonică remarcabilă în care ştiinţa folosirii spaţiului se manifestă în linii şi volume ce exprimă forţă şi graţie, îndrăzneală, dar şi echilibru, măsură.

Decorul bisericilor de lemn este şi el asemănător cu acela al caselor ţărăneşti (începând cu masivele tălpi de lemn ale căror căpătâie sunt fasonate adesea în forma unui cap de cal stilizat şi până la căpătâiele căpriorilor ce susţin streaşina acoperişului surprindem desfăşurarea aceluiaşi sistem ornamental). Astfel, alături de motivele liniare şi compoziţiile geometrice (romburi, cercuri, rozete) întâlnim motive vegetale (flori, vrejul, arbori) realizate prin crestare sau pictate în policromie. Decorul legat de simbolistica religioasă, aproape totdeauna pictural (chipuri de sfinţi, îngeri, scene din Ciclul Christologic etc.) realizat de ţăranii - zugravi se supune aceloraşi legi ale echilibrului şi măsurii.

Unele aspecte legate de tehnica de execuţie sau desfăşurarea iconografică sunt impuse de formele speciale ale arhitecturii în lemn şi de modul de preparare a acestui material spre a servi ca suport unei "podoabe trainice". Registrele picturale cuprind în general tâmpla şi icoanele, altarul, bolţile sau tablourile ctitorilor. Ca tehnică de execuţie întâlnim frecvent tempera, aplicată direct pe lemn, tempera pe pânză, tempera pe lemnul gletuit sau chiar fresca pe lemnul acoperit cu strat de tencuială.

Ansamblurile de pictură din bisericile de lemn din Arad (Groşii Noi, Juliţa şi Troaş) şi Hunedoara (Lunca Moţilor şi Bejan) care fac obiectul acestei prezentări, datând din secolul al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea sunt o elocventă dovadă a măiestriei meşterilor zugravi - ţărani.

Deşi la origine ansamblul iconografic al acestor biserici a fost destul de bogat, astăzi mai păstrează doar scene din Ciclul Cristologic - Cina, Judecata şi Batjocorirea Mântuitorului, Drumul spre Golgota, Purtarea Crucii, Răstignirea şi Plângerea Mântuitorului.

De asemenea se păstrează în câteva medalioane momente din Geneză, chipul Mariei cu Pruncul sau Maria Orantă încadrată de arhangheli şi cete îngereşti, chipuri de prooroci şi muceniţe, în decor de arcade, arhanghelii Mihail şi Gavril înconjuraţi de cete îngereşti.

Din punct de vedere stilistic, pictura acestor biserici reprezintă o sinteză între bizantin şi gotic (treptat componenta gotică va deveni mai palidă iar cea bizantină se va accentua pe fundalul noilor condiţii de evoluţie a societăţii româneşti din Transilvania, capabilă să întreţină relaţii active cu Ţările Române, unde dezvoltarea artelor beneficia de aportul substanţial al experienţelor bizantine).

Mica "rezervaţie arhitectonică" alcătuită din bisericile de lemn din Groşii Noi, Juliţa şi Troaş (Arad) şi Lunca Moţilor (Hunedoara), aflată din anul 1991 sub protecţia Muzeului Naţional al Ţăranului Român, face parte dintr-un plan mai amplu al muzeului iniţiat în scopul refacerii legăturii cu pământul şi cu instituţiile satului tradiţional.

Studioul Horia Bernea - Cinema Muzeul Țăranului - Program



CINEMA MUZEUL ŢĂRANULUI ÎN AER LIBER
24 septembrie - 1 octombrie

 

Joi, 24 septembrie

20:00 Grădina Sovietică

Regie: Dragoș Turea, 2019, România, Republica Moldova, documentar, 76’
Audiență Generală (A.G.)
Distribuitor: Rova

Proiecție specială în prezența regizorului, urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri cu criticul de film Valerian Sava



KINOdiseea #12 – Festivalul de Film pentru Publicul Tânăr
25 - 27 septembrie 

 

Tarif întreg adulți 16 lei/ tarif redus pentru copii 10 lei

Vineri, 25 septembrie

19:30 JACKIE ȘI OOPJEN

Regie: Annamaria van de Mond, Olanda, 2020, 90’, +7

Jackie și Oopjen, filmul olandez în regia Annemariei van de Mond, este o comedie pentru întreaga familie care ne invită să ne plimbăm printre galeriile și operele de artă ale muzelui Rijksmuseum din Amsterdam. La închiderea programului pentru vizitatori, Jackie, fetița de 12 ani a unui custode descoperă că unul dintre faimoasele tablouri ale lui Rembrandt se trezește la viață. O prietenie puțin probabilă se leagă atunci când Oopjen (un personaj faimos din tabloul lui Rembrandt) o confundă pe Jackie cu sora ei demult pierdută.
Lungmetrajul va fi precedat de un scurtmetraj din cadrul proiectului Crescut pe muzică, despre copii și adolescenți din țară care cântă la instrumente tradiționale.



Sâmbătă, 26 septembrie

19:30 FAUNUTLAND ȘI MAGIA PIERDUTĂ

Regie: Marcus Ovnell, Suedia, 2020, 82’, +8

Pentru a o ajuta pe mama ei să fie din nou fericită, Emily încearcă din răsputeri să fie copilul perfect. Atunci când găsește un cufăr misterios, e transportată într-o lume magică unde întâlnește creaturi fantastice. Însă treptat, află teribilul adevăr, că acel ținut fermecat va ajunge să dispară dacă nu intervine chiar ea pentru a-l ajuta. Dar pentru a reuși, trebuie să își înfrunte cea mai mare temere.
Lungmetrajul va fi precedat de un scurtmetraj din cadrul proiectului Crescut pe muzică, despre copii și adolescenți din țară care cântă la instrumente tradiționale.



Duminică, 27 septembrie

19:30 F VINE DE LA FERICIRE (H is for Happiness)

Regie: John Sheedy, Australia, 2019, 96’, +10

Tânăra Candice Phee se regăsește într-o misiune aventuroasă când, ca parte a unui proiect de la școală, devine mediatoare în familia ei certăreață și tristă. Candice este entuziastă și amuzantă și își dedică timpul încercând să îi înveselească pe cei din jurul ei. Noul ei coleg, Douglas Benson, crede că ea a venit dintr-o altă dimensiune, dar îi devine un aliat de nădejde în misiunea ei. Filmul este ecranizarea cărții lui Barry Jonsberg - “My Life as an Alphabet” și ilustrează diferitele fațete ale vieții între o pădure fantastică, plină de magie și conservatorismul unui mic oraș.
Lungmetrajul va fi precedat de un scurtmetraj din cadrul proiectului Crescut pe muzică, despre copii și adolescenți din țară care cântă la instrumente tradiționale.



Luni, 28 septembrie

19:30 Soții de militari (Military Wives)

Regie: Peter Cattaneo, 2019, Marea Britanie, comedie, 113’
Audiență Generală (A.G.)
Distribuitor: Follow Art Distribution SRL



Marți, 29 septembrie

19:30 Babyteeth: Prima iubire (Babyteeth) - Premieră -

Regie: Shannon Murphy, 2019, Australia, dramă, 120’
Nerecomandat copiilor sub 15 ani (N-15)
Distribuitor: Bad Unicorn



22:00 Acasă (Acasa, My Home)
Regie: Radu Ciorniciuc, 2020, România/ Germania/Finlanda, documentar, 86’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Manifest Film



Miercuri, 30 septembrie

19:30 Călătoria fantastică a Maronei (Marona’ Fantastic Tale)
 - Proiecție specială dog-friendly -
Regie: Anca Damian, 2019, Franța/România, animație, dramă, familie, 92’
Audiență generală (AG),
Distribuitor: Aparte Film



21:30 În Absența Dvs. (Sorry We Missed You) - Premieră -
Regie: Ken Loach, 2019, Marea Britanie/Franța/Belgia, dramă, 101’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Independența Film



Joi, 1 octombrie

20:00 Profu’ - Premieră de Gală -

Regie: Alex Brendea, 2019, România, documentar, 82’
Distribuitor: Transilvania Film

Proiecția va fi urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri cu regizorul filmului.

 

--------------

Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea
Strada Monetăriei nr. 3, Sector 1, în incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român
telefon: 021.317.96.60


Tarif proiecţie specială în aer liber: 16 lei
Bilete disponibile exclusiv pe 
eventbook.ro

INFO FB Cinema Muzeul Țăranului






******

Reguli de funcționare a cinematografului în aer liber

 

Ne dorim ca dumneavoastră și cei dragi să fiți mereu în siguranță, de aceea am adoptat următoarele măsuri de siguranță, conform Ordinului nr. 2879/967/2020, capitolul V și Ordinului nr. 966/1809/105/2020:

Locurile sunt poziționate astfel încât distanța minimă obligatorie de 2m să fie respectată. Nu este permisă schimbarea amplasamentului. De asemenea, scaunele vor fi dezinfectate înainte și după fiecare proiecție.

Accesul publicului este permis numai cu purtarea măștii (medicale sau non-medicale) pe toată durata evenimentului. Aceasta trebuie să acopere gura și nasul.

Fiecare participant își va dezinfecta mâinile la intrarea în zona de eveniment, din Strada Monetăriei, cu dezinfectantul pus la dispoziție de organizator, și va permite monitorizarea temperaturii. Persoanele care refuză dezinfectarea mâinilor sau monitorizarea temperaturii, dar și cele care înregistrează o temperatură mai mare de 37.3°C, nu vor avea acces la proiecție. În aceste cazuri, nu se returnează contravaloarea biletului de acces.

Accesul la eveniment se face cu respectarea de către participanți a distanței minime de 1,5 m între persoane. Sunt stabilite fluxuri de intrare și ieșire separate, pentru facilitarea menținerii distanței fizice între participanți.

Ieșirea din zona alocată se poate face doar în următoarele situații: deplasarea la toaletă, urgență medicală sau pentru părăsirea definitivă a zonei de eveniment.

Este interzis accesul în locație cu băuturi / alimente din afara spațiului de eveniment.În toate zonele de așteptare și toalete, participanții vor păstra distanța de siguranță de minimum 1,5m.

Proiecția va începe în fiecare seară după lăsarea întunericului, de la ora 21:00. Accesul este posibil cu o oră înaintea începerii proiecției, iar repartizarea pe scaune se face în funcție de ordinea sosirii.

Biletele sunt disponibile exclusiv online, pe platforma Eventbook.

În caz de vreme nefavorabilă, dacă ploaia începe înainte de ora stabilită a proiecției, aceasta se anulează și va fi reprogramată săptămâna următoare, spectatorii putând opta, în decurs de maximum 48h, pentru restituirea banilor pe bilete sau pentru schimbarea biletelor pentru un alt film programat sau pentru păstrarea lor pentru data reprogramării filmului anulat.

În cazul în care ploaia începe după scanarea biletelor, filmul nu se reprogramează, iar costul biletului nu se rambursează.

Vă mulțumim pentru înțelegere și vă așteptăm la film!


 
closed