Catre Tur Virtual




Nu ştim alţii cum sunt, dar noi ne simţim acasă în Muzeul nostru. Adică ne simţim bine, ne place să privim în jur în sălile prietenoase cu pereţi pictaţi, pline de obiecte frumoase sau surprinzătoare sau, dimpotrivă, familiare. Ne simţim mai aproape de părinţi şi simţim totodată că aici avem ce povesti şi copiilor. Muncind împreună mai mult de jumătate din zi, din când în când, între noi se coagulează relaţii apropiate, asemănătoare relaţiilor de familie. Nu ştiţi dacă să ne credeţi? Exagerăm poate? Veniţi acasă la Muzeul Ţăranului şi verificaţi...

Dan Bota – Pictura un vis întrupat





15 ianuarie – 15 februarie 2015, Sălile Tancred Bănățeanu și Acvariu



Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă joi, 15 ianuarie 2015, ora 17, la Sala Tancred Bănățeanu, la vernisajul expoziției Dan Bota – Pictura un vis întrupat.

Într-o lume isterică, ale cărei argumente sunt numărul decibelilor, retorica paroxistă a gesturilor și, dacă se poate, lovitura decisivă, argumente plasate insiduos înlăuntrul unor categorii eroico-propagandistice cum ar fi terapia socială, democratizarea limbajelor, accesabilitatea mesajelor, nondiscriminarea pe criteriul aptitudinilor și înlocuirea vechilor instrumente cu noile tehnologii, valorile elementare ale artei, acelea care au definit specia, și i-au conturat destinul, cum ar fi creativitatea, funcțiile imaginarului, meditația existențial-artistică și cercetarea specifică asupra formei, recluziunea în spațiu securizat al atelierului, în evidenta lui simbolistică matricială, travaliul tenace și manifestarea discretă au devenit capete de acuzare și etape cu o eficiență garantată în ceremonialul lent al sinuciderii publice. 

Într-un asemenea scenariu, sfidând toate adversitățile clipei și urmând cu o fascinație romantică mirajele unei alte realități, transmundane și incoruptibile, s-a instalat și pictorul Dan Bota. Asemenea lui Florin Mitroi sau lui Mihai Cizmaru instalați, din păcate, prematur în vârsta lor postumă, el trăiește retras și cvasianonim, iar din când în când, cu o mult mai pregnantă vocație de luptător decât aceștia, iese în spațiul public cu expoziții mereu noi și se angajează direct în bătălia cu lenea și cu promiscuitatea celor din jur.
Pictor format în cultura traditională a imaginii, - aceea care se hrănește constant din structurile constituite ale lumii vizibile și care a sistematizat expresia în genuri, adică a identificat imaginea drept peisaj, natură statică, portret, compoziție etc. -, Dan Bota a căutat permanent soluții de evaziune din enunțurile preexistente, dar a păstrat continuu distanța optimă față de logica lor elementară. Astfel, pictura lui se manifestă pe un interval larg, când mai aproape de sursa obiectivă, de modelul în funcțiune la un moment dat, când mai aproape de expresia suficienta sieși, de subiectivitatea în plină expansiune, însă mecanismele de reglare a distanței sunt atât de subtil manevrate încât imaginea evită spectaculos atât retorica realului nemijlocit, cât și dezagregarea, fuga în abstracțiunea fără memorie, a purei subiectivități.
Dacă, din punct de vedere formal, Dan Bota este un analist voluptos al realului, o constiință fascinată și sedusă de spectacolul enorm al culorii, un hedonist, până la urmă, care celebrează frumusețea creației pe măsură ce o descoperă și o ia în posesie, din punct de vedere al angajării morale și al filosofiei implicite, chipul artistului ia o altă înfățișare. Pictura devine o formă necruțătoare de luptă, ea se naște dintr-o evidenta spaimă de vid, exuberanța devine simptomul unei mari angoase în fața încremenirii și a morții, iar pata de culoare se transformă într-un vehicul al vieții care tinde să se manifesteze exploziv, ca singură alternativă la neant. Pictând pânze mari, suprafețe care se substituie realului insuși, Dan Bota încearcă o reproiectare a lumii, o reconfigurare a acesteia printr-un scenariu aproape mistic - adică prin mântuirea imaginii brute și prin transsubstanțierea culorii.

Pavel Șușară

Expoziția va putea fi vizitată în Sălile Tancred Bănățeanu și Acvariu, în perioada 15 ianuarie – 15 februarie 2015, de marți până duminică, între orele 10 și 18.

Intrarea este liberă.





 


înapoi la pagina principală
 
inchis